Terugblik VIBE SHIFT 2024 | Future of Housing

De rol van communicatie in de toekomst van wonen
06/11/2024

Op 5 november was de tweede editie van VIBE SHIFT. Ons jaarlijkse event voor communicatieprofessionals stond dit keer in het teken van de toekomst van wonen. In Rozet Arnhem deelden experts Karien Docter, Dennis Lith en Marinka van Vliet hun ervaringen en inzichten rond de uitdagingen van de woonopgave. En vooral: hoe je die uitdagingen met ijzersterke communicatie aanpakt. Het resultaat? Een middag vol inspiratie, ontmoetingen en frisse perspectieven. Dit was VIBE SHIFT | Future of Housing.👇

 

Verbindende en verbeeldende communicatie in de woonopgave

Karien Docter, strategisch communicatieadviseur bij provincie Gelderland

Karien beet het spits af en bracht de boodschap simpel en raak: “Onze woonambities? Die staan centraal en zijn voor iedereen.” Hoe maak je van grootse plannen begrijpelijke verhalen voor belanghebbenden zoals woningcorporaties én bewoners? Met concrete voorbeelden laat Karien zien dat ‘impact meer is dan alleen cijfers’. Communicatie kan een grote bijdrage leveren aan het versnellen of versoepelen van de uitvoer van beleid.

In de filmreeks ‘Woning gezocht!’ zoekt Peter Kerris, voormalig gedeputeerde op wonen, antwoorden op prangende vragen rondom woningbouw. De serie informeert én verbindt met storytelling. Karien: “Dit voorbeeld omvat meer dan alleen de filmreeks.” Door zijn persoonlijke aanpak legt Kerris verbinding met lokale spelers en creëert hiermee vertrouwen in het netwerk en samenwerking in het veld.

Ander out-of-the-box concept dat Karien deelde is de Pioniersstraat. Eyecatcher in de Gelderse Woonmaand. Hier staan inspiratiewoningen met vernieuwende woonideeën. Een plek waar bezoekers zelf kunnen ervaren hoe toekomstbestendig wonen eruit kan zien.

Bouwen aan leefgebieden met innovatie en sterke merkidentiteit

Dennis Lith, hoofd communicatie bij AM gebiedsontwikkeling

Dennis gaf een inkijkje in de uitdagingen van AM, dat opereert in een ‘perfect storm’ van woningtekort en terughoudende investeerders, wat weer leidt tot vertragingen in bouwprojecten. AM wacht niet af, maar kiest ervoor om te innoveren en plekken realiseren waar we niet alleen wonen, maar écht leven.

Met een scherpe focus op lange-termijnimpact en speerpunten als klimaatpositiviteit, welzijn en sociale impact zet AM de toon voor de toekomst. Dennis vertelt: “We bouwen niet zomaar woningen, maar creëren complete leefgebieden waar mensen kunnen wonen, werken, recreëren en samenkomen.” Een sterke merkidentiteit vormt de basis waarin innovatie in verschillende aspecten terugkomt. Hoe AM dat doet? Samenwerkingen met boeren voor duurzame materialen, participatie in versnellingsinitiatieven en simpele maar bepalende aanpassingen in huisstijl en middelen.

Zelf impact creëren? Dennis geeft advies: focus op lange-termijnwaarde, blijf vernieuwen en bouw een merk dat zichtbaar en betrouwbaar is. “De toekomst kun je bespreken, of zelf maken. Wij maken liever”, sluit Dennis af.

Voor AM creëerden wij de corporate video en podcastserie over circulariteit. Middelen die bijdragen aan een sterke merkidentiteit. Klaar om het verhaal van jouw organisatie te delen? Ontdek hoe wij waarde toevoegen met video.

Betrokken participatie als versneller van woningbouw

Marinka van Vliet, ‘participatieprofessor’ en adjunct-directeur van Bureau Buhrs

Marinka van Vliet sloot VIBE SHIFT af met een scherpe blik op participatie. Een thema wat vaak in een zin genoemd wordt met weestand en vertraging. Een gebrek aan vertrouwen of onwetendheid speelt hierbij een grote rol.  “Te vaak wordt participatie gezien als een vinkje op de checklist,” merkte Marinka op. “Maar als je het goed inzet, kan het de betrokkenheid versterken en de woningbouw juist versnellen.”

Wil je buurtbewoners meenemen in een project? Dan is het cruciaal om helder te zijn over hun verantwoordelijkheid. Marinka: “Bedenk eerst met welk doel je buurtbewoners wil aanhaken. “Wil je dat ze meedenken, weten of echt meebeslissen? En zorg dat je aansluit op hun belevingswereld – zo creëer je draagvlak.”  Marinka deelde praktische handvatten, zoals de ‘belevingswereldmethodiek’. Hiermee leer je de leefwereld van een specifieke doelgroep beter begrijpen, zodat je er met participatie en communicatie op in kan spelen.

Enthousiast geworden door alle prikkelende voorbeelden en learnings? Check! Wij staan klaar om je te helpen met scherpe campagnes en creatieve concepten.

We kijken terug op een geslaagde editie van VIBE SHIFT, waarin we de toekomst van wonen vanuit verschillende hoeken belichtten. De boodschap? Communicatie is een sleutel in het bouwen aan leefbare, toekomstbestendige woonplekken.

Zien we je volgend jaar?