Social media

Als bedrijf kun je tegenwoordig echt niet meer om social media heen. Het advies: stop tijd in het onderhouden van profielen op verschillende kanalen en het netwerk dat je hier opbouwt. Ben continu zichtbaar en zorg dat je snel kunt reageren. Maar, hoe pak je dat aan? Hoog tijd voor een onderscheidende socialcontentstrategie!

Welke social kanalen passen bij jou?
Vraag jezelf eens af: zijn de social kanalen waarop ik aanwezig ben weloverwogen keuzes, of zit ik op alle kanalen omdat merken om mij heen dat ook doen? Vaak zitten merken alleen maar op bepaalde kanalen omdat ze bang zijn achter het net te vissen. Alleen is niet elk kanaal voor ieder merk geschikt. Wil niet per se overál aanwezig zijn, doe het liever op een paar kanalen heel goed. Kanalen die bij je merk en doelstellingen passen en waar je publiek zich bevindt.

Welke aanpak?
Ieder kanaal werkt anders. Instagram en Facebook zijn bijvoorbeeld (steeds meer) geschikt voor video en live-video. Twitter is dé plek voor opinies en om snel op elkaar te reageren (webcare). En wil je snel en actueel zijn, dan is Snapchat of Instastories geschikt. Daarnaast hangt het er natuurlijk vanaf waar je doelgroep zich bevindt.

Besef je goed dat het grootste deel van de socialmediagebruikers een smartphone in z’n hand heeft. Een mobile-first-aanpak, of zelfs een mobile-only-aanpak, als onderdeel van je socialcontentstrategie is dus een must.

Organische content en advertising op social media
Een contentkalender met rubrieken die je doelstellingen ondersteunen, geeft je houvast bij de creatie van je organische content. Hoe meer structuur je aanbrengt en hoe meer je vooruitwerkt, hoe makkelijker je het jezelf maakt. En: hoe beter je volgers weten waar jouw merk voor staat.

Wist je dat mensen die op social media merken volgen, meer geneigd zijn producten of diensten af te nemen? Bovendien kun je met je (betaalde) content de merkloyaliteit verhogen. Als je wilt adverteren, onderzoek dan van tevoren goed welke organische content goed scoort. Zo kun je slim content hergebruiken die je al eerder hebt gemaakt. Met eenzelfde beeld, maar met nét andere copy kun je op LinkedIn bijvoorbeeld meer naamsbekendheid genereren en kandidaten werven.

En dan nog blíjft het een uitdaging om goed te scoren met je content. Algoritmes veranderen namelijk continu. Niet al je posts worden door al je volgers/doelgroepen gelezen. Blijf daarom altijd meebewegen met updates binnen de social kanalen en de trends in het gebruik ervan. Zo houd je binding met je doelgroep en bereik je nieuwe mensen.

Wat kunnen wij betekenen voor jouw social media?
Bij LBL adviseren we merken over socialmediakeuzes en het opzetten en uitvoeren van (doorlopende) online campagnes. We helpen bij het opzetten en inrichten van je kanalen. Ook leveren wij social content (tekst, beeld, short-video) voor verschillende sociale kanalen. Deze content is vaak gekoppeld aan andere merkcontent zoals magazines, blogs of online video, zodat je publiek een eenduidig beeld van jouw merk krijgt en zelf kan kiezen hoe en wanneer hij consumeert.

Op zoek naar een goede social strategie of online campagne?

Neem contact op met Marieke Haafkes: 085 071 08 00

Wij geloven in de kracht van gewenste communicatie. Een socialmediastrategie moet natuurlijk bijdragen aan het laden van je merk en je marketingdoelstellingen, maar om dat te bereiken is het meest belangrijke uitgangspunt de vraag en behoefte van je publiek. Social rubrieken, online campagnes en webcontent die wij ontwikkelen en maken houden altijd rekening met dit raakvlak tussen merk en mens. Dit doen we onder andere voor Gemeente Nijmegen, Essent, TenneT en Plegt-Vos.