Het genereren van merkbekendheid bij nieuwe doelgroepen en het merk Shimano breder te laden dan ‘het product’. Met dit doel heeft Shimano Europe ons gevraagd een communicatiestrategie te ontwikkelen en te ondersteunen met een contentaanpak over de diverse productgroepen heen.
Shimano Europe is onderdeel van het wereldwijde team Shimano. Shimano heeft de ambitie leverancier en waardevolle partner te zijn voor alle fietsdealers én de beste gear en service te realiseren voor álle fietsers. De uitdaging: bijna iedereen heeft onderdelen van Shimano op zijn fiets, maar veel mensen kennen het merk niet. Het zijn met name de geoefende sportfietsers die Shimano kennen en bewust kiezen. Voor deze groep is de communicatie goed op orde.
Customer centric strategie
De vraag is: hoe bereik je de ‘rest van de fietsers’? Dit zodat Shimano ook voor hen brand of choice wordt. En hoe zorg je er als producent van fietsonderdelen voor dat je de aansluiting maakt met de interesses en leefwereld van fietsers in ruim tien Europese landen? Samen met Shimano werken wij aan het opzetten van een effectieve communicatiestrategie die de merkwaarden van het internationale bedrijf vertaalt naar centrale, customer centric, communicatie. Een ‘praktische’ strategie waarmee het team van Shimano Europe aan de slag kan.
Contentaanpak
Parallel daaraan denken we mee over een effectieve werkwijze op het gebied van contentproductie. Een werkwijze die meer inzicht geeft in wat er gemaakt wordt en die samenwerking en cross-overproducties tussen productgroepen stimuleert. Inmiddels zijn we aan de slag met het herinrichten van de contentplanning, inclusief planningstool, en het uittekenen van de strategische organisatie van customer centric communication.
Synergie
Het uiteindelijke doel is dat er meer synergie ontstaat tussen de merkcommunicatie voor de diverse soorten fietsers in de diverse landen.
We zijn trots op en blij met deze mooie opdracht, die zowel strategisch als heel pragmatisch is.