Gemeente Arnhem
Design en campagnes

Verhalen van 'onze' stad

Natuurlijk zijn we trots op ‘onze’ stad, zeker nu we er ook voor mogen werken. Wandelend tussen de mensen die we willen bereiken met een knappe campagne of heldere boodschap voelen we ons thuis. In ons vak én in onze directe leefomgeving. Kunnen we gelijk even checken of het werkt wat we verzinnen.

De buurt in beeld

Elke Arnhemse wijk is uniek, met eigen prioriteiten en uitdagingen. Jaarlijks zet de gemeente Arnhem samen met de bewoners die speerpunten per wijk op papier. Van verkeersveiligheid tot groenvoorziening en ontmoetingsplek. Om deze plannen dichter bij de Arnhemmer te brengen, goten we de wijkprogramma’s in een nieuw visueel jasje. In plaats van platte tekst, brengen kleurrijke infographics nu elke buurt tot leven. Met herkenbare illustraties van de plekken die het karakter van de wijk bepalen, betrekken we bewoners bij de plannen voor de buurt. Bovendien is iedere infographic digitaal toegankelijk en kan écht iedereen zien wat er speelt.

2024-09_GEMA_Huurderscampagne_IMG_1885
Met recht gehoord

Als gemeente kom je op voor de rechten van je inwoners. En voor huurders zijn die rechten extra belangrijk, want in een krappe woningmarkt neemt niet iedere verhuurder het zo nauw met de regels. Samen met de gemeente bedachten we daarom een catchy campagne om huurders bewust te maken van hun rechten. Ooit een stoel zien lachen of een deurklink zien grijnzen? Precies, dat valt wel op. Want Dat huurt lekker!

 

We trapten groots af tijdens de  Open Up Introweek van de HAN en doken vervolgens overal op in de stad. Van abri’s op 30 locaties tot LED-schermen. En van social media tot een speciale landingspagina waarop we je rechten helder hebben uitgelegd. Wat we daarmee bereikten? Een bewuste en sterkere huurderscommunity.

Vooruit met vertrouwen

Ondernemen vraagt lef. Zeker als het financieel tegenzit en de zorgen oplopen. De gemeente biedt ondernemers met geldzorgen daarom ondersteuning. Wij zorgden ervoor dat iedereen dat weet met behulp van een toegankelijke en positieve campagne, waarin de verhalen van Arnhemse ondernemers centraal staan. Met interviews op posters, flyers en hand-outs lichten we drie duidelijke hulprichtingen uit: coaching, starten vanuit de bijstand en schuldhulpbemiddeling. Het doel? Ondernemers zover krijgen hulp te vragen en het taboe te doorbreken dat schulden iets zijn om je voor te schamen. Mooi toch, om daaraan bij te kunnen dragen!

Digitale toegankelijkheid staat bij gemeenten hoog op de agenda en daar helpen we bij. Of het nu gaat om rapporten, nota’s of beleidsstukken, wij zorgen voor een toegankelijke opmaak: van kleuren en lettertypes tot beschrijvende teksten bij visuals. Video’s? Die voorzien we van ondertitels en een transcript.

Arnhemse stemmen aan zet

Als een van de eerste gemeenten organiseerde Arnhem in 2023 een burgerberaad: een nieuwe manier om inwoners direct te betrekken bij beleidsbeslissingen. Maar dan moeten ze wel weten dat dat kan. Laat dat maar aan ons over: we bedachten een campagne die focust op zowel de werking als de relevantie van het burgerberaad. Met posters, uitnodigingen en een infographic maakten we het proces helder en herkenbaar.

Gemeente Arnhem

Arnhem is een stad die vooruit wil. En dat betekent: werk aan de winkel. De gemeente zet in op inclusie, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Of het nu gaat om levendige buurten, ondersteuning voor ondernemers, of burgerinitiatieven: Arnhem staat naast haar inwoners en bouwt op hun verhalen en ideeën. Met een trotse communicatiepartner aan haar zijde.

Tijd voor een ijzersterke campagne?

_V1D8504
Lobke Heisen

Creative director

ook interessant

Gemeente Nijmegen

Belangrijke maatschappelijke thema’s omzetten in begrijpelijke campagnes? Daar worden wij blij van! Of het nu gaat om geldzorgen of schone lucht in de binnenstad, wij zorgen voor een aanpak die mensen raakt en in beweging zet. Laat dat…

Bekijk case