20-01-2015

Zó schrijf je een succesvolle blog

Steeds meer merken(marketeers) zetten hun mensen in om te bloggen over hun kunde, kennis en ervaringen. Het toont de expertise die er in huis is en bovendien maakt de content je merk beter vindbaar online. Maar niet iedereen is van nature een schrijver. Voor wie beter wilt worden in bloggen: houd onderstaand lijstje bij de hand.

Opbouw van een succesvolle blog

Door het delen van je eigen kennis, visie en ideeën word je interessanter voor je (sociale) netwerk. Mensen die bloggen (of boeken schrijven) worden nu eenmaal sneller als een deskundige beschouwd. Voordat je een blog gaat schrijven moet je je goed realiseren voor welk netwerk je schrijft. Wat is je beoogde doelgroep en wat is hun kennisniveau over het onderwerp. Hou daar rekening mee in je schrijfstijl.

Een goed blogartikel bestaat verder uit vijf kernelementen:

1. De titel

Sommigen zeggen dat je 50% van je blogtijd moet besteden aan het bedenken van de juiste titel. De ideale titel moet uitnodigen tot lezen, moet maximaal zo’n acht woorden bevatten en moet vooral deelbaar zijn op social media. Als mensen de titel voorbij zien komen, moet dat voldoende triggeren om verder te lezen.

2. De introtekst

Eigenlijk de elevatorpitch van je blog. Een korte tekst (60 tot 80 woorden) die de gebruiker lokt om de rest van de blog te lezen. Eigenlijk vertelt deze intro de lezer wat hem of haar te wachten staat. SEO-trucje: gebruik – indien logisch –  in je intro dezelfde termen als in de kop van je artikel.

3. Alinea’s met kopjes

Om de feitelijke inhoud van je blog leesbaar te maken is het toevoegen van kopjes boven alinea’s een geliefd hulpmiddel. Door juiste titels boven de verschillende alinea’s neer te zetten kan een lezer makkelijker teruggrijpen naar een stuk uit je tekst maar is het ook mogelijk om een artikel snel te scannen. Bovendien kan het gebruik van vooringestelde ‘kopteksten’ (bv in WordPress) de vindbaarheid van je blog verhogen.

4. Afsluiting

Je hebt een blog geschreven met een doel. Dat doel kan zeer divers zijn. Het kan zijn dat je een theorie hebt uitgelegd of een onderzoek hebt besproken. Dan kun je prima afsluiten met een conclusie. Maar het kan ook zijn dat je wilt dat de lezers in actie komen. Namelijk dat ze gaan reageren op een stelling of ze contact met je opnemen, etc… Deze call to action maakt dat een blog meer gaat leven. Dus zorg ervoor dat de lezer na het lezen van je blog weet wat er van hem of haar verwacht wordt.

5. Media

Een plaatje zegt meer dan 1.000 woorden. Een blog, zeker wanneer deze gedeeld wordt op social media, moet altijd een afbeelding bevatten. Een afbeelding die sprekend is voor het onderwerp. Let hierbij op dat je niet zomaar een willekeurige afbeelding van het internet afplukt. Betaal netjes bij een stockfoto-leverancier of zoek op ‘Creative Commons’-afbeeldingen bij bijvoorbeeld Flickr en vermeld de bron van het beeld. Tip: geef het beeld een naam die aansluit bij een tag van je blog of veelgebruikt zoekwoord.

Bron: LBL-jaargids 2015/2016