Marloes van Wijchen
27-05-2020

Waarom vloggen goed is voor je bedrijf

Met zakelijke vlogs geef je je bedrijf letterlijk een gezicht. Plus, je wordt online beter vindbaar. Check de voordelen van zakelijk vloggen én maak een vliegende vlogstart met mijn tips & tricks!

play

Bekende vloggers

Vloggen is allang niet meer alleen iets van millennials. Ook veel grote en kleine bedrijven maken vlogs. Succesvolle vlogs hebben een duidelijke boodschap en zijn superpersoonlijk, zoals die van topkok Jamie Oliver met z’n kids. Politievlogger Jan-Willem is je vast ook niet onbekend. Hij geeft je een kijkje achter avontuurlijke schermen, waardoor je nog meer respect krijgt voor de politie. En kende je de wegenwachtvlogs van de ANWB al? In iedere aflevering behandelt een andere collega een nieuw pechgeval. De monteurs laten zien wat zij allemaal doen om jouw auto weer aan de praat te krijgen als het een keertje nodig is. Ook reuze interessant: het levendige Instagram-account van de medewerkers van Radboudumc. Artsen, studenten en schoonmakers vertellen in stories hoe hun dag eruitziet en wat zij betekenen voor patiënten. Alleen maar liefde voor deze mensen! ❤

Valt je iets op aan de vloggers in de voorbeelden hierboven? Precies: het zijn allemaal mensen uit ‘t vak. Eigen mensen die praten over hun eigen werk maken zakelijke vlogs lekker authentiek. Kies bij voorkeur voor vaste vloggers. En dan ’t liefst voor mensen die het leuk vinden om voor een camera te staan. Wil je een nieuw product lanceren of een niche aanspreken, dan kan het slim zijn om een influencer in te huren. Influencers hebben duizenden volgers en veel invloed op hun achterban. Let wel op: zo’n samenwerking kan alleen succesvol zijn als de doelgroep van de influencer volledig aansluit bij je merk. Denk van tevoren dus goed na over je doel en doelgroep.

 

Download onze do’s, don’ts en technische vlogtips

5 voordelen van zakelijk vloggen

Zakelijk vloggen heeft veel voordelen. Ik zet de vijf grootste op een rij:

1. Je boodschap in een vlog wordt beter onthouden dan droge feiten op je website

De politie, ANWB en Radboudumc durven in vlogs hun menselijke kant te laten zien. Dat wordt enorm gewaardeerd volgens de statistieken. Persoonlijke verhalen, anekdotes en gebeurtenissen blijven lang hangen in ons hoofd. Zo zitten onze hersenen nou eenmaal in elkaar. Verhalen onthouden we veel beter dan feiten en cijfers. Als iemand je een verhaal vertelt – of als je naar een vlog kijkt – lichten er meerdere gebieden op in je hersenen. Daardoor kun je je inleven in de verhalen én ze onthouden. Hoe meer je voelt bij een verhaal, hoe groter de kans dat je de informatie opslaat.

2. Je wordt beter vindbaar

Vlogs voor externe doelgroepen deel je via social media en je website. Je kunt vloggen in je stories, live vloggen of bestaand materiaal embedden. Deel je video’s sowieso ook op Vimeo of Youtube. YouTube is de op één na grootste zoekmachine ter wereld, alleen Google is groter. Video’s op YouTube maak je eenvoudig SEO-proof. Richt je je SEO daar goed in, dan krijg je een hogere ranking in Google. De twee zijn namelijk van dezelfde eigenaar. Google loves video, net als Facebook en Instagram trouwens. Bepaal voordat je gaat vloggen zorgvuldig welke kanalen je inzet. En kies met welke frequentie je vlogs maakt en deelt.

3. Je bereikt nieuwe doelgroepen 

Met een vlog kun je nieuwe doelgroepen bereiken. Bijvoorbeeld als je samenwerkt met een influencer. Zo ontwikkelde de Nederlandse Brandwonden Stichting eind 2019 speciaal voor jongeren een campagne rondom vuurwerkpreventie. Hiervoor werkte de stichting samen met influencer Milan Knol. Inderdaad, het broertje van. Als twaalfjarig jochie was Milan betrokken bij een vuurwerkincident. Omdat hij wil voorkomen dat kinderen dezelfde fout maken als hij, vraagt hij in zijn vlog aandacht voor het veilig afsteken van vuurwerk. Milan heeft 1,38 miljoen YouTube-abonnees (lees tieners) die hem volgen. Zoveel tieners had de Brandwonden Stichting zonder Milan waarschijnlijk nooit zelf bereikt. Een slimme zet dus!

4. Je speelt snel in op actualiteiten 

Omdat je weinig hoeft te scripten en niet hoeft te casten, heeft een vlog een korte doorlooptijd. Je hebt alleen een tof idee, vlogger, camera en editer nodig. Zorg dat de kwaliteit van je vlog niet té gelikt is, want: hoe echter, hoe geloofwaardiger. De afgelopen weken popten overal coronavlogs op. Zo zat zangeres Anouk wegens corona wekenlang vast in een Marokkaans hotel, omdat ze zwaar astmatisch is. In plaats van bij de pakken neer te zitten, schreef ze nieuwe songs en deelde ze op Instagram bijna iedere dag een liedje of emotionele boodschap met haar fans. Wekenlang leefden haar volgers – en ik – met haar mee. Poeh, ik kreeg een brok in m’n keel toen ze haar gezin ’s nachts verraste met haar thuiskomst. Want ook dát moment deelde ze in haar stories.

5. Je vlogs sluiten goed aan op je kwaliteitsvideo’s

Het Hygiene-, Hub- en Hero-model maakt onderscheid tussen drie soorten videocontent met elk zijn eigen functie en kracht. Je vlogs vormen hero- en hub-content. Met deze content laat je mensen kennismaken met je bedrijf en geef je ze een reden om je te volgen. Meteen een goede reden om dus niet één losse vlog te maken, maar een serie vlogs. Bepaal vooraf hoe je je vlogserie opbouwt. Daarmee zorg je voor herkenbaarheid en is de kans groot dat mensen je volgende vlogs ook bekijken. In de laag daaronder vind je hygiene-content. Dat zijn je kwaliteitsvideo’s die altijd relevant zijn en dieper inzoomen op je corporate verhaal. Het Hygiene-, Hub- en Hero-model is overigens bruikbaar voor alle typen content, niet alleen voor video.

Ook zakelijk vloggen?

Ben je overtuigd van de voordelen van zakelijk vloggen en wil je ook vlogs (laten) maken voor je bedrijf? Download onze do’s, don’ts en technische tips of stuur een mailtje naar marloes.vanwijchen@lbl.nl. Ik denk graag met je mee!

 

Download onze do’s, don’ts en technische vlogtips
Meer nieuws
1-05-2020

Als de deuren straks weer opengaan...

Wat mis ik het om op de fiets te stappen, een kop koffie in de stad te doen, met mijn kindjes wat boeken te lenen bij de bieb, even een dag weg naar een museum of het strand. Maar ik moet bekennen… De tuin schittert door onze aanwezigheid. De straten zijn bezaaid met prachtige tekeningen van stoepkrijt. Voor het eerst sinds we hier wonen, hebben we gezellige small talk met de buren (op veilige afstand…).

Waarom sleurden we ons altijd van hot naar her? Waarom spreek ik mijn ouders nu dagelijks tijdens het ‘slaapverhaaltje-van-oma’, terwijl ik ze voor de coronacrisis soms weken niet sprak? Hoewel ik smacht naar de periode dat de deuren weer opengaan, heb ik me voorgenomen echt een paar dingen anders te blijven doen.

lees meer
14-04-2020

Social media: de do’s en don’ts tijdens een crisis

Ik typ deze blog vanaf de keukentafel. Vorige week heb ik een laptopstandaard gekocht, zodat ik ergonomischer zit. Het is thuiswerkweek 4 van de coronacrisis en het einde is nog niet in zicht. Een gekke, onzekere tijd waar we met zijn allen in zitten en waarin we inmiddels onze weg hebben gevonden. Of nog niet helemaal…

Ondertussen poppen op social media allerlei inhakers en empathisch bedoelde boodschappen op. Sommige spot-on, andere slaan de plank pijnlijk mis. Als één ding duidelijk wordt, dan is het wel het belang van passende communicatie. Passend bij de afzender én bij de crisissituatie waar we in zitten. Voor elke organisatie zal de aanpak daarom anders zijn, maar een aantal richtlijnen gaat voor iedereen op. Ik zette ze voor je op een rijtje.

lees meer
9-04-2020

TikTok. Geschikt voor merkcommunicatie?

TikTok, de van origine Chinese app waarmee je korte (karaoke)-video’s opneemt, heeft al meer dan een miljoen gebruikers in Nederland. Daarmee is het het snelst groeiende sociale medium in ons land. Er zitten vooral tieners op TikTok, maar je vind er ook steeds meer merken en organisaties. Communicatie-stagiair Manon Vaags ging op onderzoek uit: welke merken doen het goed? En: waarom zou je als merk TikTok inzetten?

lees meer