Peter Drenth
21-02-2019

Vonden we goud of lood op SocialToday?

“Social media lijkt toch echt een vrouwenvak”, zei ik tegen mijn collega’s Hilde en Liona na een blik in de zaal te hebben geworpen. Een seconde later dook ik tussen vier vrouwen in de ballenbak van het SocialToday Event 2019 om mijn geluk te beproeven. Victorieus kwam nog geen minuut later mijn hand naar boven, met daarin de gouden FrankWatching-bal. Wat hebben we nog meer geleerd, naast ‘het succes zit in de hoek waar anderen het niet zoeken’?

Vernieuwen is loslaten

Mila Stolk, online marketeer bij Museum Boijmans van Beuningen (BvB), sprak herkenbare woorden met “…vernieuwen is loslaten…” Het loslaten van oude concepten, denkpatronen en gewoontes. Ze kreeg de creatieve ruimte van de directie om voor een campagne op zoek te gaan naar een beeldtaal en verhaallijn die aansloot op de belevingswereld van jongeren, een doelgroep die op dat moment nog niet massaal door de museumdeuren stroomde. Mila gaf deze creatieve ruimte door aan het Rotterdamse collectief CHIPS, met als opdracht om uit te dragen dat je ook zonder kennis naar kunst kunt kijken, door je te laten raken door kunstwerken die je aanspreken. Het resultaat mag er zijn. Een verfrissende ‘slow art’ campagne insteek en een groei in het aantal bezoekers van tussen de 20 en 40 jaar, van 18,2% in 2018 tegen 8,3% in 2017. Bezoek en beoordeel BvB zelf op Instagram.

Contentconsumptie centraal

De 70/20/10-regel voor content marketing gehanteerd door Uber Eats sloeg de spijker op de kop. Contentconsumptie van de doelgroep moet centraal staan bij het maken en distribueren van content. Volgens Nico Fagiolo, Content & Social media lead bij Uber Eats EMEA, wordt 70% van de online content ‘onderweg’ geconsumeerd, 20% terwijl je ‘voorover leunt’ (op het toilet) en 10% wanneer je achterover op de bank leunt en echt de tijd neemt voor iets. Dat het merendeel van de content bestaat uit korte video’s is niet zo gek: video zal in 2019 80% aandeel innemen van al het internetverkeer (bron).

Waarde meten

Eleni Stefanou, social platforms editor van het dagblad The Guardian, gaf inzicht in de metrics die van waarde zijn voor het team. The Guardian beoordeelt het succes van eigen content op impressies, engagement, nieuwe volgers, video views, completion rate van Instagram Stories en het aantal saves, waarmee het bedrijf bereik, likes en interacties laat varen. Content moet geconcentreerd, plagend en verfrissend zijn, aldus Eleni.

De camera op jezelf richten

Talking heads, wie kent ze niet? Instagram staat er vol mee. Van bekende (ja, echt bekende) onderkinnen, tot de buurtagent die je meeneemt op zijn werkdag. En geloof het of niet, deze mensen worden volop bekeken. Dat niet iedereen zich prettig voelt om een talking head te zijn, werd duidelijk onder de bezoekers van SocialToday. “Jullie eerst”, zei onze buurvrouw gekscherend toen we keken hoe zij onwennig de selfiecamera aanstaarde. Het hilarische niveau van Mike in de video hieronder hebben we helaas niet live mogen meemaken in de zaal.

 

Meer nieuws
10-11-2018

We love de herfst!

Het licht, de kleuren en natuurlijk Sinterklaas.
We love de herfst!

lees meer
19-05-2014

Contentmarketing in de vier fasen van de customer journey

Voordat een consument tot een (herhaal)aankoop overgaat, doorloopt hij grofweg een cyclus met 4 fasen: de prikkel, het […]

lees meer
23-01-2017

Hot hot hot: foodtrends voor 2017

Food – een van onze expertises – is en blijft hot. Niet alleen merken uit de culinaire branche, […]

lees meer