Marloes van Wijchen
17-02-2020

Tip: voeg bestaande content toe aan je contentkalender

In een contentkalender plan je zoveel mogelijk vooruit. Je weet dus precies welke creatieve input je wanneer nodig hebt. Hergebruik van content is een mooie aanvulling op je contentkalender. Want je kunt ook superrelevant zijn met ‘oude’ interviews, formats, video’s, foto’s, infographics en nieuwsartikelen.

Blaas oud werk nieuw leven in

Veel onderwerpen zijn niet tijdsgebonden en kunnen – met wat kleine aanpassingen – prima nog een keer worden gedeeld. Zet je vaak video in, bewaar dan voor langere tijd het ruwe materiaal van de video-opnames (of vraag je contentbureau dit te doen). Zelfde geldt voor fotoreportages. Grote kans dat er mooie beelden of interessante quotes tussen zitten waarmee je een extra social edit en gifje kunt maken. Of duik weer eens in de nieuwsberichten en blogs op je website. Actualiseer waar je kunt, en blaas artikelen nieuw leven in.

Laten we onze opdrachtgever Jumbo eens als voorbeeld nemen. Een aantal jaar geleden kreeg Jumbo Foodmarkt het idee om een eigen kookboek te lanceren. Hiervoor verzamelden wij de populairste gerechten uit de eerste jaargang van Foodmarkt magazine en vulden wij deze aan met nieuwe recepten. Het resultaat? Een kleurrijk kookboek voor alle seizoenen:

Ook met Staatsbosbeheer kijken we regelmatig in de archieven. Op Facebook en LinkedIn wordt nieuws vaak gelinkt aan ‘oude’ webdossiers, om zo waardevolle achtergrondinformatie mee te geven. Daarnaast hergebruikt het communicatieteam beelden en teksten uit de magazinerubriek Vakmanschap. Deze krijgen een tweede leven in de social rubriek #mensenvanstaatsbosbeheer en in vacatures. En een infographic over het verschil tussen herten en reeën? Die deelde het team afgelopen jaar maar liefst drie keer, telkens vanuit een andere insteek. Herhaling op je social kanalen kan trouwens helemaal geen kwaad, want door de algoritmes halen niet al je updates de tijdlijn van je volgers.

Seizoenscommunicatie en actualiteiten

Seizoensgebonden content leent zich perfect voor hergebruik. Onderzoek daarom welke seizoenscontent vorig jaar goed scoorde en zet de items op je contentkalender van dit jaar. Ook naar je bestaande content rondom feestdagen en terugkerende evenementen kun je ieder jaar teruggrijpen voor inspiratie of hergebruik. Je hoeft echt niet iedere keer opnieuw het wiel uit te vinden. Tip: denk nu al na over spectaculair nieuws dat later dit jaar voor jouw bedrijf interessant is, zoals een aanhoudende hittegolf of het Nederlands elftal dat het EK 2020 wint. Als je archieven volledig zijn en goed gecategoriseerd, kun je in no-time een sterke inhaker maken met ‘oud’ beeldmateriaal.

Content archiveren

Er zijn legio opties om je content te archiveren. Wij gebruiken onze server als intern archief en met onze opdrachtgevers delen wij content in Trello. Op de Drive slaan we al onze foto’s en video’s op, ook het ruwe materiaal. En onze def-video’s bewaren we in de privé-omgeving van ons Vimeo-account.

Push je oude content…

Hergebruik hoeft niet altijd te betekenen dat je iets opnieuw deelt. Je kunt mensen ook kennis laten maken met bestaande informatie via nieuwe content. Zo zorg je voor een natuurlijke flow. Maak op je website altijd gebruik van CTA-buttons en interne links waarmee je je bezoekers kunt wijzen op eerder gepubliceerde content. Jij wilt toch ook dat ze doorklikken en nooit vastlopen? Oordeel zelf maar eens hoe goed de PvdA dat doet op haar website.

Hetzelfde geldt voor je YouTube-kanaal. Maak het je kijkers makkelijk en zet video’s met dezelfde onderwerpen in één afspeellijst. En wil je het écht goed doen? Maak dan interactieve eindschermen waarop kijkers kunnen doorklikken of waarop automatisch een nieuwe video afspeelt. Zo push je oudere content die nog steeds relevant is. Sterke voorbeelden vind je op de YouTubes van vtwonen en CrashCourse.

Hoeveel goede content heb jij nog op schap liggen? Check meteen je archieven!

Meer nieuws
7-10-2019

In zes stappen naar de video die jíj wil

Zet je vaak video in, maar is het eindresultaat niet altijd wat je verwachtte? Dikke kans dat er bij de briefing al iets is misgegaan. Wat helpt, is een juiste checklist. En: een briefing wordt beter als je inzicht hebt in het productieproces. Ik neem je graag mee in zes stappen. Zo kom je nooit meer – of in elk geval minder vaak – voor verrassingen (of eerder: teleurstellingen) te staan. 

lees meer
27-03-2019

Een digitale lofzang op print

Print maakt een revival door. Voor een papiervreter en magazinemaker als ik is dat natuurlijk geen nieuws. Sterker nog, print is toch nooit weggeweest?! Of nóg sterker: print was niet eerder zó’n gaaf en krachtig communicatiemiddel.

lees meer
11-03-2019

Cameraploeg in de lucht

Het is snel, licht en vliegt als witte of zwarte streep door de lucht. Is het een vogel, een vliegtuig? Nee het is een drone! Het perfecte apparaat om video-opnames mee te maken vanuit de lucht. Bijvoorbeeld hoog boven de bomen terwijl de zon opkomt, in een achtervolging met een auto of om een bouwplaats van bovenaf te bekijken. Ik vertel je hoe ik dit doe.

lees meer