Regina Zoeter
9-04-2020

TikTok. Geschikt voor merkcommunicatie?

TikTok, de van origine Chinese app waarmee je korte (karaoke)-video’s opneemt, heeft al meer dan een miljoen gebruikers in Nederland. Daarmee is het het snelst groeiende sociale medium in ons land. Er zitten vooral tieners op TikTok, maar je vind er ook steeds meer merken en organisaties. Communicatie-stagiair Manon Vaags ging op onderzoek uit: welke merken doen het goed? En: waarom zou je als merk TikTok inzetten?

“Hoe zie ik, als negentienjarige, TikTok? Eerlijk gezegd blijft het bij mij nog bij kijken, zelf plaats ik geen video’s”, zegt Manon. “Toch ben ik zo een uur verder als ik de app open: ik wil blijven kijken. Het is het ultieme vermaak. Het fijne vind ik de lengte van de video’s: lekker kort, meestal nog geen 20 seconden. Wat me opvalt, is de hoeveelheid influencers op TikTok. Van YouTubers als Dylan Heagens met bijna één miljoen volgers, tot Victoria Secret model Romee Strijd die een dancechallenge doet. Uiteraard kom ik ook veel onbekende gebruikers tegen. En het leuke is: ik zie geen direct verschil tussen de video’s van deze onbekende gebruikers en van influencers. Allemaal proberen ze een challenge, doen een dansje of playbacken een bekend geluidsfragment. Iedereen op zijn eigen manier. Iedereen ‘gelijk’. Video’s van merken kom ik weinig tegen. Terwijl dit juist hét kanaal is om bij een jonge doelgroep op een luchtige manier een boodschap over te brengen.”

Geen sales-kanaal

De ‘jonge’ doelgroep is wel gelijk iets om rekening mee te houden. Veruit de meeste gebruikers van TikTok zijn – volgens het nationaal social mediaonderzoek 2020 van New Com – tussen de 9 en 19 jaar. Ethisch gezien – voor een groot deel – geen publiek om commerciële boodschappen op af te vuren. TikTok is daar ook niet direct het medium voor (hoewel bijvoorbeeld My Jewelry er sterk tegenaan schurkt …). Wèl kun je jongeren inspireren met een inhoudelijk relevante boodschap en hen zo bekend(er) met je merk maken. Bedenk: het gaat om de fun. Manon: “Je kunt bijvoorbeeld een educatief element in de video te verwerken. Of misschien heb je wel heel toffe bijbaantjes voor scholieren en kun je laten zien hoe leuk het is om bij jouw organisatie te werken. Voor consumentenmerken en non-profitorganisaties die (deels) jongeren als publiek hebben, zie ik zeker een kans om dit platform succesvol in te zetten. Vooral als communicatie met een knipoog of humor bij je past. Ik heb een paar voorbeelden gevonden, die inspirerend kunnen zijn.”

Ter inspiratie: merken op TikTok

“Ajax, afcajax (op TikTok, is een van de grootste Nederlandse bedrijven op dit platform. De bijna 600.000 volgers worden vermaakt met grappige momenten uit wedstrijden of voetbal trucs, uitgevoerd door de spelers zelf. Ondersteund met een lied of een van de andere effecten van TikTok. Naast Ajax zijn er enkele andere Nederlandse bedrijven te vinden op het platform, zoals het Rode Kruis en de politie van Amsterdam. Ook vóór de coronacrisis plaatste @politieamsterdam al regelmatig video’s, maar nog nooit werd een video zo vaak gedeeld als die over het houden van anderhalve meter afstand.”

“Internationaal zijn er meer bedrijven die hun kans grijpen, zoals – uiteraard – Red Bull. De ruim vier miljoen volgers worden dagelijks vermaakt met allerlei filmpjes van stunts en extreme sporten die Red Bull sponsort. Dit past goed bij het merk, want Red Bull geeft je vleugels ;)”

Zelf aan de slag met TikTok

Heb je een communicatiedoelgroep die hoogstwaarschijnlijk aanwezig is op TikTok? Heb je een inhoudelijke boodschap die voor hen relevant is? En past een vleugje humor wel bij jouw merkcommunicatie? Maak dan eens een persoonlijk privéprofiel aan en verken TikTok; kijk rond en experimenteer. Door te zien hoe TikTokkers dit platform gebruiken om met elkaar te communiceren, leer je de ‘taal’ en ontdek je of TikTok interessant kan zijn voor jouw bedrijf of organisatie.

Ready?

En? Lijkt het je wat? Dan is het tijd om na te denken over een aanpak. Wat wordt de rode draad? Wat wil je je doelgroep (bij)brengen? Ga je aanhaken op bestaande challenges en hashtags of verzin je iets nieuws? Welke liedjes passen bij je merk en boodschap? Welke hashtags ga je gebruiken voor je vindbaarheid?

Niet té gelikt!

De uitdaging zit hem in content die klopt bij je totale merkcommunicatie én past binnen TikTok. Manon: “Zoals ik eerder al zei, is het verschil in video’s tussen bekende en onbekende gebruikers klein, dus zorg dat je ook met merkcommunicatie past in de TikTok-wereld. Bijna alle video’s worden gemaakt met een smartphone en zijn dus niet van hoge kwaliteit. Ook is de locatie vaak niet spectaculair.” Dit betekent dat je video’s er niet gelikt uit hoeven te zien. Liever niet zelfs. Ze moeten gewoon echt zijn. En wellicht ten overvloede: voeg hashtags toe aan je videobeschrijving. Je wilt natuurlijk makkelijk (terug) te vinden zijn.

Heb je op een rij wat je plan is, maak dan een account aan met je merknaam. Een bedrijfsaccount heeft TikTok nog niet, maar je kunt een TikTok-account prima zakelijk inzetten. Met een gratis pro-account krijg je inzicht in het aantal mensen dat jou volgt, de views per video én het aantal weergaven van je profiel. Zo heb je toch een beetje inzicht in welke video’s wel of juist niet meewerken aan je TikTok-succes.

Meer nieuws
6-04-2020

Hartverwarmende initiatieven in tijden van corona

De coronacrisis raakt ons allemaal, ook hier bij LBL. In praktische zin, omdat we niet naar kantoor kunnen en sommige opdrachten worden uitgesteld. En in emotionele zin: we maken ons zorgen om onze kwetsbare ouders, leven mee met zieken en families van overledenen in onze omgeving, en proberen er thuis ondanks alles wat van te maken (met wisselend succes). Toch zijn we reuzetrots. Trots op de flexibiliteit van ons team waarmee we dagelijks nog steeds aan mooie projecten werken, samen op afstand, via videoverbinding (al dan niet met katten en kinderen op schoot). Trots op het vertrouwen van onze opdrachtgevers, die ons juist nu extra aanhaken en met nieuwe vragen komen, zoals: hoe kunnen we bijdragen, iets positiefs doen in deze tijd?

lees meer
17-02-2020

Tip: voeg bestaande content toe aan je contentkalender

In een contentkalender plan je zoveel mogelijk vooruit. Je weet dus precies welke creatieve input je wanneer nodig hebt. Hergebruik van content is een mooie aanvulling op je contentkalender. Want je kunt ook superrelevant zijn met ‘oude’ interviews, formats, video’s, foto’s, infographics en nieuwsartikelen.

lees meer
6-02-2020

Essent kiest LBL als nieuwe contentpartner

Nederlands grootste energiemaatschappij Essent heeft na een bureauoriëntatie voor LBL gekozen. Samen gaan we aan de slag met de contentstrategie van Essent. Wij hebben er superveel zin in!

 

lees meer