‘Let op de twee essentials: SEO en het creatieve concept’
“Goede content voor je website is ontzettend belangrijk voor het bereiken, vasthouden en overtuigen van je doelgroep”, zegt contentspecialist Lize Gerritsen. “Er zijn twee essentials om rekening mee te houden bij het schrijven van webcopy: SEO en het creatieve concept. SEO helpt om je content te vinden, het concept om te binden! Eerst even over dat laatste. Hierbij gaat het erom dat je voor je doelgroep schrijft en het bruggetje vindt tussen je organisatie en de behoefte van jouw (toekomstige) doelgroep. Welk verhaal vertel je en wat straal je uit? SEO – zoekmachineoptimalisatie – laat jouw website organisch hoog scoren in Google. Voorheen hield dit met name het gebruik van de juiste keywords in (en deze zo vaak mogelijk gebruiken), maar nu wordt een overkill aan zoekwoorden niet gewaardeerd door Google.”
Dé tips van Lize:
- Ga na wat de zoekintentie is van de doelgroep. Zoekt hij bijvoorbeeld een ‘mok voor onderweg’ of een ‘herbruikbare to-go beker’?
- Gebruik ook synoniemen van de zoekwoorden. Plaats deze in titels en introducties.
- Het allerbelangrijkst: zorg dat je boodschap overkomt en de pagina de vraag van de bezoeker beantwoord. Ook dat is SEO! Is je doelgroep bijvoorbeeld heel bewust? Focus dan meer op het herbruikbaarheid en duurzaamheid van de koffiemok. Dubbelcheck dit bij elke alinea die je schrijft.
- In 2021 verandert Google’s algoritme. Zo worden alinea’s straks ‘los’ geïndexeerd. Lees er hier meer over.