Gabriëlle Philips
7-12-2020

Schrijven voor uiteenlopende uitingen

Bij het schrijven van teksten houd je natuurlijk rekening met een insteek, format en schrijfstijl die past bij merk en doelgroep. Maar je kunt niet elke tekst zomaar voor elk medium gebruiken. Bij LBL schrijven we voor bijna alle uitingen, van website tot radio en van social media tot magazine. Ik heb een aantal van onze schrijfexperts zo ver gekregen een paar top-tips weg te geven.

Websites

“Let op de twee essentials: SEO en het creatieve concept”

“Goede content voor je website is ontzettend belangrijk voor het bereiken, vasthouden en overtuigen van je doelgroep”, zegt contentspecialist Lize Gerritsen. “Er zijn twee essentials om rekening mee te houden bij het schrijven van webcopySEO en het creatieve concept. SEO helpt om je content te vinden, het concept om te binden! Eerst even over dat laatste. Hierbij gaat het erom dat je voor je doelgroep schrijft en het bruggetje vindt tussen je organisatie en de behoefte van jouw (toekomstige) doelgroep. Welk verhaal vertel je en wat straal je uit? SEO – zoekmachineoptimalisatie – laat jouw website organisch hoog scoren in Google. Voorheen hield dit met name het gebruik van de juiste keywords in (en deze zo vaak mogelijk gebruiken), maar nu wordt een overkill aan zoekwoorden niet gewaardeerd door Google.”

Dé tips van Lize:

  • Ga na wat de zoekintentie is van de doelgroep. Zoekt hij bijvoorbeeld een ‘mok voor onderweg’ of een ‘herbruikbare to-go beker’?
  • Gebruik ook synoniemen van de zoekwoorden. Plaats deze in titels en introducties.
  • Het allerbelangrijkst: zorg dat je boodschap overkomt en de pagina de vraag van de bezoeker beantwoord. Ook dat is SEO! Is je doelgroep bijvoorbeeld heel bewust? Focus dan meer op het herbruikbaarheid en duurzaamheid van de koffiemok. Dubbelcheck dit bij elke alinea die je schrijft.
  • In 2021 verandert Google’s algoritme. Zo worden alinea’s straks ‘los’ geïndexeerd. Lees er hier meer over.

Radio

“Gebruik spreektaal en geef aan waar de klemtoon moet liggen”

Jumbo Supermarkten is de eerste supermarktketen in Nederland met een eigen radiozender met dj’s. Contentspecialist Yvonne Huijs schrijft teksten voor Jumbo Radio: “Hét uitgangspunt bij schrijven voor radio is dat je zinnen niet te lang zijn. En: eenvoudig in taalgebruik. Je boodschap moet namelijk meteen helder zijn; de luisteraar kan niet even terugbladeren om de boodschap opnieuw tot zich te nemen. Gebruik dus zoveel mogelijk spreektaal. Ook belangrijk: geef in je tekstdocument duidelijk aan welk woord de dj of voice-over moet beklemtonen. Bijvoorbeeld door het te onderstrepen.”

Tip van Yvonne:

  • Lees je tekst voor radio – of een video voice – over altijd hardop voor, dan hoor je meteen of het lekker klinkt en waar de klemtoon moet liggen. Bovendien kun je de lengte dan timen. Kijk dit vlog van Jumbo radio dj Kristel om te weten hoe je dat het beste doet.

Social media

“Vergeet de hashtags niet”

Projectmanager Liona Munster beoordeelt en schrijft veel social copy voor onder andere de accounts van LBL en Essent. Haar leidraad voor pakkende teksten op deze vluchtige kanalen: “Houd het kort en bondig. En eenduidig: een boodschap per post. Social media gaan razendsnel, dus volgers moeten in een oogopslag kunnen zien wat er van ze verwacht wordt: doorklikken naar een blog, een video bekijken, foto’s delen of een vraag beantwoorden. Interactie is goed, maar pas op: als je je volgers te veel (tegelijk) vraagt, dan doen ze misschien niets. En vergeet de hashtags, mentions en emoticons niet! Ze zijn niet alleen leuk, je vergroot er ook je bereik en engagement mee. En hoe meer bereik en interactie, des te leuker vindt het algoritme van het socialmedia-platform je post.”

Drie hashtag-tips van Liona:

Zet niet zomaar een hashtag achter je post. Check, check, dubbelcheck:

  • Er zijn meerdere soorten hashtags, de meest gebruikte zijn: branded hashtags (bijvoorbeeld #mooiwerkdoorLBL), hashtags met een groot bereik (dus populair), hashtags met een lager bereik (minder populair maar wel relevant) en community hashtags (gericht op een bepaalde branche). Combineer een unieke branded hashtag met minimaal een van de andere drie.
  • Controleer altijd hoe en door wie een hashtag nog meer gebruikt wordt. Bij sommige onderwerpen wil je mogelijk vandaan blijven. En doordat hashtags vaak bestaan uit meerdere woorden die aan elkaar geschreven worden, kan je tag verkeerd uitpakken als het op meerdere manieren gelezen kan worden.
  • Ook handig: je kunt hashtags volgen en erop zoeken zodat je alle posts met die hashtag te zien krijgt. Hierdoor kun je gesprekken monitoren, conversaties bundelen, makkelijk gevonden worden en potentiële klanten vinden. Doe er je voordeel mee.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door LBL (@lbl_content)

Magazines

“Kop en beeld vormen een belangrijk samenspel”

Magazine-expert Regina Zoeter maakt onder meer Staatsbosbeheer magazine. “Een magazine bevat een mix van verdiepende verhalen tot ‘lichtere artikelen’ die samen een compleet verhaal vertellen. Hoe een artikel ook wordt ingestoken, je hebt maar één kans om de aandacht vast te houden; kop en intro bepalen of iemand het gaat lezen. Ze moeten triggeren en nét genoeg info geven om de verwachting te duiden, maar niet alles ‘verklappen’.

Let er bij het schrijven van artikelen op dat je goed weet wat het kennisniveau van je lezers is. Onderschat hen niet. Als je te veel gaat uitleggen, loop je het risico belerend over te komen en dat gaat ten koste van je geloofwaardigheid (en ook de flow van je artikel trouwens). Maar óverschat hen ook niet – bijvoorbeeld door veel vakjargon te gebruiken. Daar wordt je tekst onleesbaar van en dan ben je je lezers kwijt. Tot slot: zorg dat tone of voice, aanspreekvormen en schrijfwijzen van bijvoorbeeld merkeigen onderdelen door het hele magazine eenduidig zijn.”

Regina’s tips voor het schrijven voor magazines:

  • Zorg dat er een stijlboek of schrijfwijzer is waarin toon, aanspreekvorm en schrijfwijzen vastliggen en dat iedereen die meeschrijft aan het magazine hanteert.
  • Zorg dat tekst en beeld goed op elkaar aansluiten. Ik denk dat van alle soorten media bij een magazine het samenspel tussen artikel header en beeld het grootst is. Ze moeten elkaar versterken en creatief op elkaar inspelen.

Eindredactie

“Teksten klaar? Aanscherpen maar”

Eindredactie –  een van mijn expertises – is de finishing touch van het schrijven. Doe altijd eindredactie op teksten, het maakt ze scherper. Let bij eindredactie zowel op de inhoud als hoe de tekst geschreven is. Toets de tekst aan hand van de briefing. Staat alles wat van tevoren is bedacht erin? Kijk vervolgens of de volgorde logisch is. Ten slotte controleer je of de tekst voldoet aan de schrijfwijzer en of er geen taal- en spelfouten in staan.

Wanneer een tekst in een lay-out gegoten wordt – bijvoorbeeld bij magazines of whitepapers – is het slim om aan het eind van het productieproces nog een technische eindredactie te doen. Ook al is er al eindredactie gedaan, tijdens de productie kunnen er toch weer foutjes in sluipen. Een technische eindredactie bevat – afhankelijk van het product – een taalcheck tot op punt-kommaniveau aan de hand van het stijlboek, het gelijktrekken van schrijfwijzen, maar ook een controle of eventuele linkjes werken, de juiste credits bij de beelden staan, afbrekingen juist zijn en of paginacijfers en -verwijzingen kloppen. Een complete check voor een perfect resultaat.

Mijn tips:

  • In het Nederlands schrijf je samenstellingen aan elkaar. Doe je dat niet, dan kan de betekenis anders uitpakken. Een taart van zoete aardappelen is bijvoorbeeld een ‘zoeteaardappeltaart’, geen ‘zoete aardappeltaart’.
  • Gebruik Ctrl + F: met de zoekfunctie spoor je gemakkelijk veelgemaakte fouten op.
  • Vermijd onnodig Engels taalgebruik.
  • Zijn er meerdere schrijfwijzen mogelijk? Maak een keuze en wees consequent.
  • Twijfel je over een schrijfwijze? Check woordenlijst.org of onzetaal.nl.
  • Op zoek naar een synoniem? Synoniemen.net is je beste vriend.

Laat je het schrijven liever over aan een van onze experts? Neem contact met ons op.

Meer nieuws
5-11-2020

Waarom delen mensen social content?

Wanneer je social content maakt, wil je ook dat mensen erop reageren. En dat je posts geliked en gedeeld worden. Daarbij is het handig om te weten wáárom mensen content delen. Want dat is in eerste instantie niet per se omdat ze zo betrokken zijn bij jouw merk… 

 

lees meer
25-09-2020

6 Tips voor deelbare content

Hoe zorg je ervoor dat mensen over je (blijven) praten en je verhaal delen met anderen? Door content te maken die erom vráágt gedeeld te worden. Zes tips voor likeable en shareable content.

lees meer
25-09-2020

Een eigen podcastserie. Iets voor jou?

Podcasts zijn upcoming. En de potentie van een podcast is groot, ook voor jouw merk. Twijfel je? Ik geef je voorbeelden en inzicht in het productieproces. En je krijgt ook nog iets cadeau: een handleiding voor de distributie en promotie van je podcast. Hopelijk helpt dit je over de streep.

lees meer