Colette De Volder
25-06-2020

Receptontwikkeling. Een vak apart.

Food is en blijft hot. Laten zien wie je bent via ‘food’ is een trend die al jaren groter wordt en niet aan kracht lijkt in te boeten. Zeker nu we door de afgelopen ‘thuis’-maanden meer zijn gaan bakken en koken, wordt er nóg meer gezocht naar receptuur. En dat maakt het een fantastisch middel voor contentmarketing. Met recepten laat je klanten zien waar je voor staat. Want een recept is nooit zomaar een recept. In alle receptuur worden keuzes gemaakt en die bepalen uiteindelijk de signatuur van de afzender en dragen daarmee bij aan de identiteit van een merk.

Als culinair redacteur ontwikkel ik een groot deel van de receptuur voor (en met) Jumbo. Dat wil zeggen: ik bedenk gerechten passend bij verschillende thema’s, schrijf de recepten en test deze uit. Een supermarkt is geen persoon die vanuit een talent, op natuurlijke wijze een eigen kookstijl heeft ontwikkeld. Een supermarkt verkoopt producten. Vooral hierom beleggen supermarkten de ontwikkeling van hun recepturen bij een specialist: het schrijven van inhoudelijk betrouwbare recepten is echt een vak apart.

Een andere reden om een specialist aan te haken, is om het risico te mijden dat je te veel aan het zenden gaat vanuit een eigen product of leverancierrelaties. Recepten zijn de context waarbinnen producten waarde krijgen voor klanten. Ze hebben een dubbel doel: klanten hulp bieden in de keuken én ervoor zorgen dat de ingrediënten gekocht worden bij jouw supermarkt. Maar al wil je verkopen, je wilt niet dat je recept als een advertentie voelt. Je wilt je klanten helpvolle, betrouwbare en aantrekkelijke recepten bieden. Receptuur moet geven wat het belooft, dan pas is het goede branded content die bijdraagt aan trouw aan je supermarkt.

Receptontwikkeling voor Jumbo: elk kanaal zijn eigen receptuur

De doelgroep van Jumbo is breed, maar de focus ligt voor het magazine Hallo Jumbo op gezinnen. In de ontwikkeling van receptuur voor ‘Hallo’ (het magazine van Jumbo) probeer ik antwoord te geven op de vraag ‘Wat eten we vandaag?’. Een vraag die dagelijks klinkt in veel gezinnen met weinig tijd, die toch lekker en gezond willen eten. Het seizoen, eventuele trends en natuurlijk de lopende campagnes bij Jumbo zijn leidend voor de culinaire puzzel die ik maandelijks leg. Daarnaast ontwikkelt ons culinaire team bij LBL ook receptuur voor online, televisie en social media. Samen schrijven, koken en fotograferen we gemiddeld 100 recepten per maand.

Opdracht van Jumbo: herkenbaar, makkelijk maar wel met een inspirerende twist.
Uitvoering: eigenlijk gewoon een AGV-tje (Aardappel-Groente-Vlees recept) maar dan net even anders: de aardappel is bijvoorbeeld een zoete aardappel en wordt gepoft.

 

De receptuur uit ‘Hallo’ wordt uiteraard ook online geplaatst. Maar we ontwikkelen ook ‘online only’-receptuur vanuit een analyse van online zoektermen naar gerechten. Vegetarisch en vegan wordt bijvoorbeeld veel ingevoerd. Niet zo gek dus, dat Jumbo op dit gebied een ruim en interessant aanbod aan recepten wil bieden, zodat er veel bezoekers naar website getrokken worden. Voor televisie produceren we receptuur voor het tv-programma ‘Wat eten we?’. Daarbij is het belangrijk dat het gerecht eenvoudig, snel en doordeweeks is, maar ook interessante kooktelevisie oplevert. Waar we voor het magazine bijvoorbeeld kiezen voor een zak gewassen en gesneden sla, laten we op televisie liever zien hoe je een krop sla zelf snijdt en wast.

 

Opdracht van Jumbo: ontwikkel een veganistische versie van een bekende klassieker
Uitvoering: deze lasagne ziet er heel herkenbaar uit en nodigt daardoor ook de flexitariër uit om eens een veganistisch gerecht te proberen.

 

Maakbaar en lekker

Samen met Jumbo hebben we een receptuurbeleid afgesproken, gestoeld op de kernwaarden van Jumbo: verrassend eenvoudig, lekker vers en dicht bij iedereen. In dit beleid nemen we bijvoorbeeld ook aanbevelingen van het Voedingscentrum mee, maar nooit verliezen we daarbij de signatuur van Jumbo uit het oog: een gerecht moet maakbaar en lekker zijn. We zoeken altijd naar gemak en shortcuts, zonder dat we daarmee concessies hoeven te doen aan smaak of gezondheid. Daarom gebruiken we veel gemaksproducten zoals voorgesneden groente. Bespaart enorm veel tijd in de keuken! Voor feestelijke receptuur maken we weleens een uitzondering qua moeilijkheidsgraad. Voor speciale gelegenheden zijn mensen vaak wel bereid wat meer tijd en moeite te besteden aan een gerecht dat er ook mooi uitziet.

Opdracht van Jumbo: mensen willen maken en eten wat ze kennen met Kerst. Verder moet het makkelijk zijn omdat mensen het al ingewikkeld genoeg vinden; koken met Kerst.
Uitvoering: een eenvoudig, herkenbaar gerechtje: gevulde eieren, maar dan in extra feestelijke vorm door de eieren even in bietensap te leggen krijgen ze een mooi roze randje. De toevoeging van luxe Hollandse garnalen doet de rest en maakt het een echt kerstgerechtje.

Belang van beeld

Ogen eten ook. Een recept wordt eerder gemaakt als het er mooi uitziet (en toch makkelijk te bereiden is). Ik schrijf dus op aantrekkelijkheid, ben bezig met kleur en herkenbaarheid van ingrediënten. En: ik werk nauw samen met de beeldredactie en het fotografieteam. Zij zijn enorm gefocust op een zo mooi mogelijk beeld maken, zonder dat dit ‘intimiderend’ overkomt voor de klant of dat het gerecht thuis nooit zo mooi wordt en op een teleurstelling uitloopt. Daarom doen we altijd een beeldcheck: klopt het beeld met het recept. Indien dat niet zo is, pas ik soms mijn recept aan, maar af en toe moet er een fotoshoot over.

Trends

Ik krijg vaak de vraag hoe ik het toch voor elkaar krijg om elke maand weer zo veel recepten te verzinnen. Maar als het om eten gaat, staat mijn radar altijd aan. Eten zie, ruik en proef ik overal en ik bedenk dan vaak meteen hoe, waar en wanneer ik iets zou kunnen gebruiken. Ik werk altijd binnen vrij strakke kaders. Dat voelt niet als een beperking; het stimuleert juist mijn creativiteit. Door kaders word je gedwongen te zoeken naar dat wat wél kan.

 

Bij veel foodtrends die ik signaleer, wacht ik eerst af of het niche blijft of echt groot wordt. Nu zie je bijvoorbeeld dat er veel wordt gezocht naar en gepost over fermenteren en (zuurdesem)brood bakken. Dergelijke recepten, die veel geduld en tijd eisen, staan haaks op de Jumbo-signatuur ‘eenvoudig’ en ‘snel klaar’ en zal je dus niet snel in ‘Hallo’ terugzien. Maar op het online platform is er weer wél ruimte om hier iets mee te doen. Daar wordt een iets andere doelgroep bediend. Sowieso wordt er nu veel gebakken en ook zie je dat mensen op zoek zijn naar recepten die ze samen met hun kinderen kunnen maken. Dat zijn dan weer wel zaken waar we onmiddellijk een Jumbo-draai aan kunnen geven in het magazine.

Opdracht van Jumbo: Maak van de input die je van kinderen krijgt een recept dat kinderen graag eten en zelf kunnen maken.
Uitvoering: Deze pastasalade is gebaseerd op een opsomming van een kind van alles wat ze lekker vindt. Er zit ook een leuk culi-trucje in: gebruik het inmaakvocht van de zilveruitjes voor de dressing.

 

Zaak is om scherp te blijven en altijd in de gaten te houden wat mensen écht willen. We kunnen ze uiteraard proberen een duwtje in de juiste richting te geven, bijvoorbeeld op het gebied van gezond eten, maar uiteindelijk koopt en kookt de consument toch gewoon wat hij lekker vindt. Als je dat begrijpt, kun je met je receptuur van je klanten fans maken.

Persoonlijke noot

Wat me soms in de weg zit, zijn mijn culinaire oogkleppen. Ik heb in een ver verleden ook achter de kachel in een restaurant gestaan en heb veel kookervaring. Ik snijd in no time een berg groente klein en kan veel dingen tegelijk doen als ik kook. Ook zijn sommige trends voor mij alweer oud nieuws, terwijl het grote publiek ze net aan het ontdekken is. Wat mij scherp houdt, is bijvoorbeeld mijn dochter van twaalf, die net haar draai in de keuken aan het vinden is. Haar snijtechniek is nog wat onwennig, ze begint al te koken voor ze een heel recept heeft gelezen en sommige ingrediënten kent ze gewoonweg niet. Ze probeert wel op de letter nauwkeurig te koken, maar gaat dus ook gewoon de Tina lezen als iets vijftien minuten op het vuur moet staan, zonder dat ze in gaten houdt wat er in de pan gebeurt. Door haar af en toe mijn recepten te laten koken, zie ik waar het duidelijker kan of waar de valkuilen zitten.

Meer nieuws
27-05-2020

Waarom vloggen goed is voor je bedrijf

Met zakelijke vlogs geef je je bedrijf letterlijk een gezicht. Plus, je wordt online beter vindbaar. Check de voordelen van zakelijk vloggen én maak een vliegende vlogstart met mijn tips & tricks!

lees meer
1-05-2020

Als de deuren straks weer opengaan...

Wat mis ik het om op de fiets te stappen, een kop koffie in de stad te doen, met mijn kindjes wat boeken te lenen bij de bieb, even een dag weg naar een museum of het strand. Maar ik moet bekennen… De tuin schittert door onze aanwezigheid. De straten zijn bezaaid met prachtige tekeningen van stoepkrijt. Voor het eerst sinds we hier wonen, hebben we gezellige small talk met de buren (op veilige afstand…).

Waarom sleurden we ons altijd van hot naar her? Waarom spreek ik mijn ouders nu dagelijks tijdens het ‘slaapverhaaltje-van-oma’, terwijl ik ze voor de coronacrisis soms weken niet sprak? Hoewel ik smacht naar de periode dat de deuren weer opengaan, heb ik me voorgenomen echt een paar dingen anders te blijven doen.

lees meer
14-04-2020

Social media: de do’s en don’ts tijdens een crisis

Ik typ deze blog vanaf de keukentafel. Vorige week heb ik een laptopstandaard gekocht, zodat ik ergonomischer zit. Het is thuiswerkweek 4 van de coronacrisis en het einde is nog niet in zicht. Een gekke, onzekere tijd waar we met zijn allen in zitten en waarin we inmiddels onze weg hebben gevonden. Of nog niet helemaal…

Ondertussen poppen op social media allerlei inhakers en empathisch bedoelde boodschappen op. Sommige spot-on, andere slaan de plank pijnlijk mis. Als één ding duidelijk wordt, dan is het wel het belang van passende communicatie. Passend bij de afzender én bij de crisissituatie waar we in zitten. Voor elke organisatie zal de aanpak daarom anders zijn, maar een aantal richtlijnen gaat voor iedereen op. Ik zette ze voor je op een rijtje.

lees meer