Lobke Heisen
10-09-2017

Podcasts: on demand verdieping

Een podcast is feitelijk on-demand ‘praat’-radio. Niks hightechs dus, maar het on-demand karakter is wél de kracht van het middel. Je publiek kiest namelijk bewust voor jouw podcast en is dus bovenmatig geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. 

Hoewel het RSS-concept al in de jaren negentig werd uitgevonden in Amerika, bestaat de podcast pas sinds 2004. Het is altijd een nichekanaal geweest dat in die beginjaren eigenlijk is geflopt. Althans, de podcast heeft nooit een groot bereik gehad. Maar een groot publiek hoort ook niet per se bij dit middel. Kenmerkend voor een podcast is namelijk dat de hele uitzending is gewijd aan één onderwerp. Je maakt een podcast dus voor een (kleine) doelgroep met een specifieke interesse en voorkennis, waardoor je snel de diepte in kunt.

 


Geïnteresseerd in contentmarketing? Wij hebben een lijstje met inspirerende podcasts voor je samengesteld.


Kennis delen en mensen aan je merk binden

Dankzij die informatiedichtheid én het feit dat je ze relatief makkelijk en goedkoop kunt maken, zijn podcasts een mooi middel om je publiek te voorzien van (vak)kennis en mensen daarmee aan je merk te verbinden. Je richt je met een dergelijke podcast op mensen die binnen de customer journey zijn beland in de consideration fase. Ze kennen je merk, je product of dienst al en willen meer informatie om op basis daarvan al dan niet tot actie over te gaan. En ja: wanneer je je met een smal onderwerp op een relatief kleine groep mensen richt, is er een kans dat je weinig mensen bereikt. Maar: bereik je die hooggeïnteresseerde mensen met precies de informatie die zij nodig hebben? Dan kan je podcast een ware leadgenerator zijn!

Succesvolle comeback

‘Gewone’ radio gaat traditioneel via de ether en podcasts moet je via het internet streamen. Hoe audio wordt verspreid, wordt steeds minder belangrijk nu we bijna allemaal continu internet en bluetooth hebben, waar we ook zijn. Podcasts streamen wordt net zo gemakkelijk en toegankelijk als lineaire radio luisteren. Internettoegang is een voorwaarde om podcasts een succesvolle ‘comeback’ te laten maken en dat lijkt te lukken, luisteraars vinden hun weg steeds vaker naar met name iTunes en Soundcloud. Radiozender BNR – voorloper onder de Nederlandse radiozenders wat podcasts betreft –  maakt geen verschil meer in de manier waarop het audioprogramma’s uitzendt.

In een tijd waar mensen vaak maar kort de aandacht bij één onderwerp kunnen houden en boodschappen vluchtig moeten zijn, is de podcast een mooie tegenhanger. Het is een ontspannende, ietwat intieme manier van informatie tot je nemen.