Lobke Heisen
24-05-2021

Achterhoek op de kaart met campagne 'Onverwachte Hoek'

Met een verwacht aantal vacatures van 27.000 in 2030, wil de Achterhoek haar aantrekkelijke kant als werkregio laten zien. Bij LBL ontwikkelden we de campagne ‘Onverwachte Hoek’, die mensen verleidt de Achterhoek op zijn minst te overwegen als regio om te wonen en werken.

 

 

play

Meer dan tractors en koeien

Nog te vaak wordt de Achterhoek alleen maar gezien als gewild vakantieadres, vindt 8RHK ambassadeurs. Marc Boumans, voorzitter van 8RHK ambassadeurs en burgemeester van Doetinchem: “Veel mensen hebben toch het idee dat de Achterhoek een regio is waar je alleen voor een weekje naartoe gaat. Want het is ver rijden en dan zijn daar allemaal mensen met een tractor en koeien.” Dat imago moet veranderen.

Met het doel mensen tussen de 25 en 45 naar de Achterhoek te trekken, ontwikkelden we bij LBL een online first campagne met de titel ‘Onverwachte Hoek’. De campagne werd op 19 mei officieel gelanceerd met het tonen van de campagnefilm tijdens het traditionele Lentediner op het Binnenhof in Den Haag. Voor de productie van deze film dompelden wij – de campagnestrateeg, regisseur, cameraman en figuranten – ons onder in het Achterhoekse (bedrijfs)leven. Boumans: “De film zegt alles over de Achterhoek. Het is een regio waar tradities nog belangrijk zijn en waar het goed wonen en leven is, maar waar ook ruimte bestaat voor innovatie en nieuwe mensen.”

Ervaringsverhalen als bewijs

Achterhoekers zijn geen dikdoeners. En dat is misschien wel de belangrijkste reden dat er weinig bekend is over de innovatieve bedrijven en initiatieven die er zijn. De meerjarige campagne ‘Onverwachte Hoek’ zet dit innovatieve – en internationale – karakter en de boeiende werkgevers gewoon wél in de spotlight. Maar vooral laat de campagne de Achterhoek zien door de ogen van mensen die de stap naar werken en wonen in deze regio al gezet hebben. Nieuwkomers én terugkeerders. Zij vertellen over hun overwegingen om te verhuizen, hun werk en hun (droom)huis.


De campagne focust op bereik via een social media campagne op LinkedInFacebook en Instagram, met de website als hub. Hier lees je verhalen die verwonderen, inzicht geven en informeren. Dit online platform is hét startpunt voor iedereen die de Achterhoek overweegt als een volgend hoofdstuk in het leven.

Nieuwsgierig? Check onverwachtehoek.nl

Samenwerking

Bij LBL ontwikkelden we het concept voor de campagne, inclusief strategie voor de organische social media content en het online platform. Daarvoor hebben we vooraf onderzoek gedaan onder nieuwkomers naar hun drijfveren, vooroordelen en beeld van de Achterhoek vóór en na ‘de overstap’. Behalve strategie en concept verzorgen we ook een groot deel van de uitvoering. Zo maakten we de campagnefilm en een nieuwsbrief-format en verzorgen we de creatie van social posts en webverhalen. Voor webdesign en -bouw, de doorontwikkeling van de campagne-identiteit, fotografie en de social ads campagne haakten we meerdere vaste partners aan in het campagneteam. Bedankt Ivon, Michèle, Bas en het team van Online Slimmerik!

En natuurlijk werkten we vooral nauw samen met opdrachtgever 8RHK ambassadeurs. In de conceptfase hebben we samen veel effort gestopt in het betrekken van de gemeenten, ‘ambassadeurs’ en andere partners van de campagne. Regionaal draagvlak bij zowel overheden als bedrijfsleven is immers een belangrijke voorwaarde voor een juiste ‘landing’ van nieuwkomers.

Amy van der Werff, marketing- & communicatieadviseur bij 8RHK ambassadeurs: “De samenwerking met het hele team van LBL en de partners verliep heel smooth en het resultaat mag er zijn! Ik zie dit als een mooie aftrap voor een lange samenwerking.”

Meer nieuws
29-04-2021

Vacatures bij LBL

Ondanks corona groeien we bij LBL nog steeds en werken we aan uitdagende opdrachten. We zijn daarom altijd op zoek naar leuke en slimme collega’s als aanvulling op ons team. Zoals ervaren communicatieadviseurs, vlotte videomakers en creatieve contentspecialisten. Een overzicht van alle vacatures bij LBL vind je op Homerun. Check onze bedrijfspagina voor alle vacatures.

lees meer
31-03-2021

Zes valkuilen bij het maken en inzetten van een whitepaper

Whitepapers zijn effectieve leadmachines. Klinkt naar? Is het niet! Je geeft je (potentiële) klanten precies wat ze willen en dat is: relevante informatie. Geen reclamepraatje, maar een oplossing voor een probleem of het antwoord op een vraag. Natuurlijk is jouw product of dienst daar onderdeel van, maar in plaats van díe te promoten deel je de kennis en expertise erachter. Daar win je klanten, leads of thought leadership mee.

 

lees meer
25-02-2021

Nieuwe rollen binnen LBL

LBL bestaat dit jaar 17 jaar. In die jaren is het bureau uitgegroeid tot een club met meer dan 40 specialisten in huis op alle vlakken van contentcreatie. Van concept tot realisatie, van magazines tot social media campagnes. Vooral de laatste jaren groeien we flink. Dat vraagt ook om nieuwe rollen.

lees meer