7-05-2014

Layar in het magazine Panda: wat werkt en wat niet?

Het valt niet mee om mensen vanuit print naar online trekken. Een magazine (krant, brochure of welke print-uiting dan ook) wordt vaak ter ontspanning op de bank gelezen. En iemand moet wel heel erg in een bepaald onderwerp geïnteresseerd zijn, wil hij opstaan en naar een computer lopen om zich online verder te verdiepen in een getoond onderwerp. Biedt de mobiele app Layar uitkomst? Een testcase.

Illustratie: Luis Mendo

In 2012 en 2013 zijn de edities van Panda online verrijkt met Layar, een vorm van augmented reality (AR). Dat heeft niet alleen redelijk veel views opgeleverd, het gaf ook inzicht in wat wel werkt en wat niet.

Wat werkt?

Extra foto’s
Uit de Layarstatistieken van Panda blijkt dat mensen vaker doorklikken als er extra beeld te zien is. Extra foto’s van bijvoorbeeld een leeuw en een kob leverde 340 unieke bezoekers op die de pagina in totaal 757 scanden en 365 keer doorklikten op de foto’s.

Panda Layar 1

Video
Videomateriaal van onderwerpen die in een artikel worden besproken, spreken ook veel mensen aan. Bijvoorbeeld de making of van een foto of filmpjes van vechtende dieren, wiens gevechtstechnieken in een artikel werden besproken. Een artikel over het eten van insecten verrijkten we met video’s van de bereidingswijze van deze insecten. Ook daar werd redelijk veel naar gekeken.

panda layar 2panda layar 6

Verrassende, unieke content
De conversie van het magazine naar online was het hoogst bij een artikel over lokroepen. In Panda plaatsten we een typografische spread waarin lokroepen van dieren fonetisch waren weergegeven. Via Layar konden mensen deze geluiden afspelen. Het leverde behoorlijk wat unieke bezoekers op, maar wat vooral opviel was dat deze bezoekers de geluiden meerdere keren beluisterden.

Panda Layar 4panda layar 4

Wat werkt niet?

Daarover kunnen we kort zijn: als content niet uniek is, dan zijn mensen snel weg. In het geval van Panda waren dat links naar bijvoorbeeld de website van het Wereld Natuur Fonds, waarop extra resultaten te lezen waren. Of waarop andere nieuwsberichten te zien waren. Conclusie: je moet iets extra’s bieden!

Aandachtspunten

Gebruik de rechterpagina
Rechterpagina’s worden eerder gescand dan linkerpagina’s. Wil je iets met Layar? Zorg er dan voor dat je op een rechterpagina duidelijk maakt dat het artikel is verrijkt met extra content.

Beeld scant makkelijker
De gemiddelde telefoon heeft moeite om een pagina met alleen maar tekst te scannen. Hierdoor kan het zijn dat de content via Layar lastig te zien is. Probeer daarom altijd beeld te plaatsen op een pagina die gescand moet worden.