Gabrielle Philips
14-01-2019

Goede kantoornemens

2019 is begonnen en nu al blijkt 80 procent van de goede voornemens alweer gesneuveld. Zelf heb ik er helemaal niets mee, ik doe niet aan goede voornemens. En jij misschien ook niet… Maar ik moet zeggen, van deze tips voor goede voornemens op het werk werd ik wél blij…

Goede start

Voor velen is het vaste prik: de werkdag beginnen met het checken van je e-mail. En ja, ik ben er ook zo een. Mijn mailbox staat de hele dag open en als er een mailtje binnenkomt, reageer ik daar vaak meteen op. Ook op niet-dringende zaken. Wat heel fijn kan zijn – is dat ook weer afgehandeld – maar ook storend in je werkzaamheden. Dat kan beter. Het lezen en beantwoorden van e-mail kun je het best inplannen op vaste tijdstippen. Zo houd je meer tijd over in de ochtend: het beste moment van je werkdag om ingewikkelde taken te tackelen. Je hersenen zijn dan het scherpst. Alle doe-taken waarvoor je hersenen minder hard hoeven te werken plan je vervolgens in de middag.

Don’t hate mondays

Maandag… het weekend is ten eind. En we hebben nog vijf lange dagen te gaan tot het weer weekend is. Dat mag wel wat positiever, vind je niet? Als je stopt met opzien tegen de maandag, zul je zien dat de week je een stuk makkelijker afgaat. Steuntje in de rug nodig? Plan leuke activiteiten op maandagavond.

Op tijd factureren

Heb jij te vaak een mailtje van de administratie in je mailbox omdat zij ergens op zitten te wachten? Loop je steeds achter met het bijhouden van je uren? Of declareer je je reiskosten pas na een paar maanden? Plan dit soort taken in op vaste momenten van de dag of week. Houd je uren bij na elke taak of vul ze aan het eind van de dag in.

Ontspanning

Om een drukke werkweek door te komen is het belangrijk om je rust te pakken, ook op je werk. Maak bijvoorbeeld een (korte) wandeling tussen de middag. Wandelen maakt je hoofd leeg en geeft je een frisse blik. Volgens David Allen, consultant en schrijver van Getting things done, is dat precies wat je nodig hebt om effectief te kunnen werken. Wanneer je relaxed bent en er geen zorgen door je hoofd zweven, krijg je veel meer gedaan. En wat beweging tussen al dat zitten door is ook welkom (werk je meteen aan je voornemen om meer te bewegen). Vind je het lastig om een ontspanmoment te pakken tijdens het werk? Plan ze in je agenda.

Consuminderen

Consuminderen is een populair voornemen. In de privésfeer spreken mensen met zichzelf af om een jaar lang geen kleding te kopen of minder boodschappen te doen. Dat is niet alleen fijn voor de portemonnee, maar ook duurzaam. Op het werk kun je ook consuminderen. Bijvoorbeeld door minder vaak te printen, oud papier te gebruiken als kladpapier, je beeldscherm niet op stand-by te laten staan en de hele werkdag hetzelfde glas of mok te gebruiken.

Kortom, goed plannen is het halve werk. Cliché maar waar. Of ik mij daadwerkelijk ga houden aan het niet checken van mijn mail in de ochtend, dat moet nog blijken. Heb ik onverwacht toch een goed voornemen te pakken.

Meer nieuws
5-06-2014

Actie en inspiratie: scheiden of combineren?

In een wereld vol vergelijkbare producten is het de kunst consumenten voor jouw merk te laten kiezen. Ook […]

lees meer
20-03-2018

Social media: het strijdtoneel voor de politiek

Ouderwetse, saaie, nietszeggende billboards langs de weg in Nijmegen, daar zit ik niet meer op te wachten. Gelukkig […]

lees meer
13-05-2014

Influencers. De perfecte marketingtool?

We worden dagelijks gebombardeerd met (reclame)boodschappen en daarvan gaat maar liefst 89 procent aan ons voorbij. Je richten […]

lees meer