Lobke Heisen
17-09-2020

Een eigen podcastserie. Iets voor jou?

Podcasts, ik houd ervan. Een podcastserie is een fantastische manier om kennis tot je te nemen of vermaakt te worden. En ik ben niet de enige fan, zo blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect (2020). Podcasts zijn upcoming. En de potentie van een podcast is groot, ook voor jouw merk. Twijfel je nog? Ik geef je voorbeelden en inzicht in het productieproces. En je krijgt ook nog iets cadeau: een handleiding voor de distributie en promotie van je podcast. Hopelijk helpt dit je over de streep.

Om te beginnen: laat je inspireren

Er zijn in Nederland al best een aantal organisaties die podcastseries maken, in allerlei vormen: van ‘voorlees’-verhaal tot interview en van talkshow tot reportage. Altijd leuk om even te kijken – uh… luisteren dus – hoe anderen het doen. Als opwarmertje. En om te ontdekken of een eigen podcastserie ook iets voor jouw merk kan zijn. Onderaan dit blog vind je een lijstje luistertips!

Aandacht loont

Er komt behoorlijk wat kijken bij de productie van een podcastserie. Hoeveel je zelf doet en wat je uitbesteedt, is aan jou. Bedenk je wel dat de serie sowieso jouw tijd en aandacht nodig heeft. Maar geloof ons, het is het dubbel en dwars waard.

 

Het idee

Je eigen podcast maken begint natuurlijk met bepalen waar de serie over moet gaan. Wat is de parapluboodschap? De rode draad door al je afleveringen? En welke invalshoek past erbij? Vervolgens bedenken we samen waar de afzonderlijke afleveringen over gaan en welke mensen in je podcast aan het woord kunnen komen.

 

NOTE: een podcastserie heeft de meeste kans van slagen als deze NIET óver jou gaat, maar over een thema (liefst best niche) dat raakt aan jouw diensten of product. Een onderwerp waar mensen over willen leren, op de hoogte van willen zijn, dat aan het denken zet of juist ontspanning brengt.  

 

In deze fase bepalen we ook welk format het best past: wordt het een tweegesprek of wil je een vaste interviewer? Laat je de gasten een vooraf bepaald rijtje onderwerpen bespreken of wordt het een wat vrijer gesprek? Kiezen we voor een host of interviewer? En zo ja: wie dan? Verder kiezen of maken we geschikte muziek of een tune, bedenken we een titel en bepalen we de frequentie en het aantal afleveringen.

Productie van een podcastserie

Hoeveel je zelf regelt tot en rond de daadwerkelijke opnames en daarna, gaat in overleg. Denk aan het regelen van de sprekers en een eventuele host, het houden van voorgesprekken, het ‘scripten’ van de inhoud en het doornemen daarvan met de sprekers, het maken van een draaiboek, het schrijven van een intro en outro, het plannen van opnamedagen.

 

TIP: Een heldere uitwerking en focus met desnoods steekwoorden op papier geeft vooral onervaren mensen houvast en extra zelfvertrouwen.

De opname van de podcast, inclusief intro en outro, kan plaatsvinden in onze studio of op locatie. Na de opname verzorgen wij de montage en kun je de eerste versie gaan luisteren! Op basis van jouw feedback doen we nog aanpassingen om de podcast naar wens te maken. En dan: leveren we je de audiobestanden en is je podcast een feit.

 

NOTE: Feedback geven op een podcast kost je minimaal anderhalf keer de lengte van de originele podcast aan tijd. Je pauzeert immers steeds om correcties op te schrijven. Goed om rekening mee te houden.

 

Tadaa! Je hebt een podcast. En nu? 

Als je podcast klaar is, wil je hem natuurlijk zo snel mogelijk bij je luisteraars krijgen. Een podcast voor een select publiek kun je via mail verspreiden. Maar een podcast die iedereen mag luisteren, zet je in de podcastapps iTunes, Spotify en eventueel ook Google Podcasts (goed voor je vindbaarheid!). Voordat je je podcasts hier kunt publiceren, heb je een RSS-feed nodig, een artwork – de afbeelding die in de podcastapp komt te staan – en een plek voor hosting.

Is je podcast beschikbaar in de apps, dan is het tijd om ‘van de daken’ te schreeuwen dat je een vette nieuwe podcast(serie) hebt. Op social, je website, via je nieuwsbrief: promoot elke nieuwe aflevering in de serie volop. Met een goed communicatieplan bepaal je vooraf waar en hoe je de podcast onder de aandacht gaat brengen. Besteed echt aandacht aan een goede rits social posts en/of aantrekkelijke mailings. De wijze waarop je je podcast ‘vermarkt’, heeft invloed op hoe goed je podcast gevonden wordt en bepaalt daarmee mede het succes ervan.

 

TIP: Gebruik sterke visuals of short video’s in de social posts rond elke aflevering, met daarin het artwork van je podcast of duidelijk herkenbare elementen daarvan.

 

Gratis podcasthandleiding

Hoe je het hosten, publiceren en promoten van je podcast aanpakt, lees je in onderstaande handleiding. Heb je liever dat wij de distributie en/of promotie voor je regelen of wil je graag advies? Dat kan natuurlijk.

 

Download: Zorg dat je podcast gevonden en beluisterd wordt!

 

En? Wat denk je ervan?

Heb je een goed idee voor een podcastserie en kun je hulp gebruiken? Ik luister graag naar jouw verhaal. Bel of mail me dus gerust voor antwoord op je vragen rond podcasts of om te sparren over je podcastplannen.

Zoals beloofd: 7 luistertips

1. Groene oren – Staatsbosbeheer

Een vierdelige podcastserie waarin bijzondere dieren uit de Nederlandse natuur als ‘studiogast’ worden geïnterviewd over hun dagelijks leven. De serie is geïnspireerd op het Amerikaanse ‘Everything is alive’.

2. Cases – Deloitte

Een podcast over hoe technologie ons leven verandert, van cybersecurity tot blockchain en artificial intelligence. In elke aflevering staat een case centraal. Seizoen 2 wordt gepresenteerd door Vivianne Bendermacher, journaliste en Techexpert.

3. Beleggen met een schoon geweten – Triodos Bank

In deze podcastserie gaat Albert van Zadelhoff (Triodos Bank) samen met financieel journalist Paul Laseur (BNR) en een wisselende gast op zoek naar de laatste duurzame beleggingstrends.

4. Luisterruit – NS

Een serie vol bizarre en boeiende achtergrondverhalen, reportages en interviews, passend bij het gezichtspunt en de leefwereld van de treinreiziger.

5. Een wereld te winnen – GGNet

Een serie van vijf gesprekken tussen artsen, verpleging, onderzoekers en ervaringsdeskundigen over de toekomst van de psychiatrische zorg.

6. Wandellust – ANWB 

In vijf afleveringen wandelt Twan Huys door het prachtige Nederlandse landschap met bekende en minder bekende Nederlanders.

7. The Journey – KLM

Verhalen van bijzondere mensen die op reis gingen en terugkwamen als een totaal ander persoon. Ze vertellen over de reis die hun leven voorgoed veranderde.

 

Nog meer luistertips?

Lees wat vorig jaar de favoriete podcastseries van mijn collega’s waren. (En dit zijn nog steeds aanraders.)

 

 

Meer nieuws
16-09-2020

5 Tips voor een goede onboarding

“Hoi nieuwe collega’s! Daar ben ik dan.” Vol goede energie stap ik op mijn eerste dag bij LBL de drempel over. Ik realiseer me dat mijn zenuwen best meevallen. Hoe komt dat? Aandacht geven aan onboarding is key én iets waar we bij LBL wel kaas van hebben gegeten.

lees meer
22-07-2020

Social video - van format naar succes

Het belang van video op social media is groot, heel groot. Volgens een onderzoek van Rawshorts worden video’s 1200% (whut!?) vaker gedeeld dan een bericht met tekst en beeld. En doet 67% van de consumenten sneller een aankoop na het zien van een productvideo op social media. Reden genoeg om op social met video aan de slag te gaan! Maar… wat is een goede social video? Ik neem je mee door vijf populaire formats, en geef tips om je video aantrekkelijk te maken voor social. Als uitsmijter delen mijn collega’s en ik onze favoriete social video’s van dit moment met je. 🙂

lees meer
25-06-2020

Receptontwikkeling. Een vak apart.

Food is en blijft hot. Laten zien wie je bent via ‘food’ is een trend die al jaren groter wordt en niet aan kracht lijkt in te boeten. Zeker nu we door de afgelopen ‘thuis’-maanden meer zijn gaan bakken en koken, wordt er nóg meer gezocht naar receptuur. En dat maakt het een fantastisch middel voor contentmarketing. Met recepten laat je klanten zien waar je voor staat. Want een recept is nooit zomaar een recept. In alle receptuur worden keuzes gemaakt en die bepalen uiteindelijk de signatuur van de afzender en dragen daarmee bij aan de identiteit van een merk.

lees meer