Regina Zoeter
27-03-2019

Een digitale lofzang op print

Print maakt een revival door. Voor een papiervreter en magazinemaker als ik is dat natuurlijk geen nieuws. Sterker nog, print is toch nooit weggeweest?! Of nóg sterker: print was niet eerder zó’n gaaf en krachtig communicatiemiddel.

Zo’n tien jaar geleden keek ik nog met argusogen toe hoe de economische crisis in combinatie met de sterke opkomst van de smartphone ‘ons’ geliefde papier zou gaan verslinden. “Voor mij geen toekomst in mijn vak. Ik moet omscholen”, dacht ik toen. Inmiddels haal ik – al een tijdje hoor – weer opgelucht adem. En hé, als zelfs de Nederlandse YouTuber Dylan Haegens een eigen tijdschrift De Dylan begint, dan kunnen we concluderen: het papieren magazine heeft de crisis en de smartphone overleefd. We ondervinden het bij LBL aan den lijve; we krijgen weer meer printopdrachten van onze klanten. Ook een ‘bewijs’: de opdrachten die vertaalbureaus krijgen, zijn een graadmeter voor hoe ons mediagedrag eruitziet. Bij deze bureaus is het niet meer alleen SEO en SEA wat de klok slaat; zij vertalen steeds meer voor print. Print is weer ‘in’. Waar komt dat door?

Jongeren ontdekken het nu ook!

Ik heb daar wel mijn – ongetwijfeld flink gekleurde – ideeën over. Die in meerdere of mindere mate worden onderstreept door bijvoorbeeld het onderzoek van het Britse contentmarketingbureau Wardour. (Aanrader om even te lezen) Uit dit onderzoek blijkt dat die printrevival vooral te danken is aan jongeren vanaf 18 jaar. Deze jongeren – groot geworden met voornamelijk scherm – geven aan dat ze een complex verhaal liefst op print lezen. En dat ze zich bij informatie op papier beter kunnen concentreren en de informatie beter kunnen onthouden dan vanaf scherm. Voor hen misschien een ontdekking, maar wij wisten dit natuurlijk al.

Goed huwelijk

Dat vind ik eigenlijk nog het mooist van alles: dat generatie Y de spijker op zijn kop slaat. Dat zij de kracht van print (waarover hieronder meer) herkennen. En vooral dat nu blijkt dat de smartphone en het internet níet de vijanden van print zijn. Juist vanwege de snelheid en het vluchtige karakter van het mediagebruik op een mobiel – en alle gave dingen die daar kunnen – wordt de kracht van print gedefinieerd. Want print past daar gewoon zo ontzettend goed náást. En biedt diepgang in de boodschap, een persoonlijke touch, een mooi vormgegeven uiting die je letterlijk in handen hebt en kunt voelen en ruiken. Zodra print en internet elkaars krachten wisten te benutten in plaats van te begeren, ontstond een supergoed huwelijk. Wij merken dat bij LBL ook: onze teams video, online en print werken steeds efficiënter en effectiever samen, gebruikmakend van elkaars expertise. We denken, zoals wij dat dan noemen, kanaaloverstijgend. Elk medium heeft zijn eigen kracht en samen staan ze sterker.

Print is…

Ik eindig met een digitale lofzang op het print magazine. Want daar ging het nu even om. Print is veelzijdig en prachtig. Het heeft zich staande gehouden in de roerige tijden sinds – grofweg – de eeuwwisseling (internethausse, gevolgd door eerdergenoemde crisis en opkomst smartphone). En het heeft definitief een eigen plek binnen communicatie verworven. Volledig terecht, wat mij betreft. I’m in love.

  • Eyecatcher

Een print magazine is een eyecatcher. Het valt op tussen de brij aan digitale informatie. Het is zovéél allemaal. Een geprinte publicatie is een middel voor attention en interest. Daarmee pak je de aandacht van je publiek.

  • Autoriteit

Iedereen kan op internet heel gemakkelijk een eigen podium creëren en daar content op zetten. Niemand controleert of die content wel gedegen is en waar. Fakenieuws verspreidt zich online supersnel. Hoe anders is dat met print. Iets maken voor print kost veel tijd en dus geld. De content wordt zorgvuldiger afgewogen en daardoor heeft een printuiting meer autoriteit. Uit het eerdergenoemde Britse onderzoek blijkt dat 25% van de ondervraagden geprinte informatie betrouwbaarder vindt dan online.

  • Exclusief

Met een geprinte brochure of tijdschrift heb je echt iets in handen. Je kunt je (potentiële) klanten iets geven. Natuurlijk kan dat online ook – met een beperkt toegankelijke websitepagina bijvoorbeeld of een podcast alleen voor nieuwsbriefinschrijvers. Maar een fysiek ding dat je kunt overhandigen, daarmee geef je iets tastbaars. Iets dat je doorbladert, nog even weglegt en later weer eens oppakt.

  • Houdbaarheid

Daarmee kom ik op de langere houdbaarheid van een geprinte uitgave. Tenzij je een weekblad maakt natuurlijk, kan een geprinte publicatie heel lang mee. Het is tijdlozer, je kunt het bewaren. Digitale informatie komt voorbij en is weer weg.

  • Voelen en ruiken

Als we bij LBL een nieuwe uitgave binnenkrijgen, is het eerste wat we doen: het papier voelen en met onze neus tussen de pagina’s om die heerlijke (of soms ietwat viezige, maar dat is óók heerlijk) geur op te snuiven. Uit het eerdergenoemde Britse onderzoek blijkt dat veel mensen van papier houden: 60% van de ondervraagde vrouwen en 48% van de mannen houdt van de geur van print. En van de vrouwen houdt 67% graag een boek vast, tegenover 58% van de mannen.

  • Vaste vorm

Bij een printpublicatie is de vorm vooraf uitgedacht. Je hebt als maker en bedenker helemaal zelf in de hand hoe je creatie eruit gaat zien en welke sfeer het heeft. Je kunt bovendien makkelijker aan een gekozen vorm vasthouden, wat je herkenbaarheid vergroot. Op web kun je dat natuurlijk ook doen, maar op verschillende schermen ziet je uiting er toch steeds weer iets anders uit. Dat maakt het moeilijker om als afzender je eigen stempel op je uitingen te drukken.

  • Zonder ongewenste prikkels

Internet is oneindig en daardoor kun je snel van het ene naar het andere doorklikken. Je zocht een kattenfilmpje en voordat je het weet zit je te kijken naar een gave stoel en tussendoor poppen er allerlei advertenties op. Een blad is een blad. Je komt minder tegen waar je niet voor had gekozen. Hooguit wat advertenties en her en der een artikel dat je minder interessant vindt. Dan blader je gewoon door. Ze halen je minder uit je focus.

  • Extraatjes

Bij een printuiting kun je los gaan als het gaat om extra’s voor nog meer beleving. Denk aan het toevoegen van een geur, het gebruik van verschillende papiersoorten, extra kleurlagen, gloss, samples enz.

  • Een begin en een eind

En, hoewel er nu aan dit blog ook een einde komt, heeft een geprinte uitgave écht een begin en een eind. Het gevoel dat hoort bij het tevreden dichtslaan van een boek nadat je het uit hebt of een magazine dat je van voor tot achter doorgelezen hebt… Dat krijg je niet op een scherm, hooguit bij een e-reader. Iets met een begin en een eind geeft rust en een goed gevoel.

Meer nieuws
11-03-2019

Cameraploeg in de lucht

Het is snel, licht en vliegt als witte of zwarte streep door de lucht. Is het een vogel, een vliegtuig? Nee het is een drone! Het perfecte apparaat om video-opnames mee te maken vanuit de lucht. Bijvoorbeeld hoog boven de bomen terwijl de zon opkomt, in een achtervolging met een auto of om een bouwplaats van bovenaf te bekijken. Ik vertel je hoe ik dit doe.

lees meer
5-02-2019

De Utrechtse Heuvelrug op met Staatsbosbeheer

Wij mochten anderhalve week geleden met Staatsbosbeheer boswachter Jelle Bais mee naar een besneeuwde Utrechtse Heuvelrug. In onderstaande video vertelt hij over wat je allemaal tegenkomt tijdens het wandelen van Boswachterspad Grebbelinie. De video kun je ook terugvinden op de Facebookpagina van Staatsbosbeheer.

 

lees meer
22-01-2019

ScanCoveryTrial ijskoud avontuur

In tien dagen met de auto van Haaksbergen naar het noordelijkste punt van Europa: De Noordkaap, dwars door winters Scandinavië. 88 teams deden begin januari dit jaar mee met de ScanCoveryTrial, zo’n 200 mensen. Wij mochten deze spectaculaire tocht vastleggen.

 

lees meer