Regina Zoeter
1-08-2020

Een digitale lofzang op print

Print maakt een revival door. Voor een papiervreter en magazinemaker als ik is dat natuurlijk geen nieuws. Sterker nog, print is toch nooit weggeweest?! Of nóg sterker: print was niet eerder zó’n gaaf en krachtig communicatiemiddel.

Zo’n tien jaar geleden keek ik nog met argusogen toe hoe de economische crisis in combinatie met de sterke opkomst van de smartphone ‘ons’ geliefde papier zou gaan verslinden. Voor mij geen toekomst in mijn vak; ik moet omscholen, dacht ik toen. Inmiddels haal ik – al een tijdje hoor – weer opgelucht adem. Kijk maar eens naar Saar magazine, begonnen als online magazine in 2016 en inmiddels overgestapt naar print met in 2021 zelfs een hogere frequentie. Ook jongeren blijken steeds meer magazines te lezen. We kunnen wel concluderen: het papieren magazine heeft de crisis en de smartphone overleefd. We ondervinden het bij LBL aan den lijve; we krijgen weer meer printopdrachten van onze klanten. Ook een ‘bewijs’: de opdrachten die vertaalbureaus krijgen, zijn een graadmeter voor hoe ons mediagedrag eruitziet. Bij deze bureaus is het niet meer alleen SEO en SEA wat de klok slaat; zij vertalen steeds meer voor print. Print is alweer een tijdje ‘in’. Waar komt dat door?

Jongeren ontdekken het nu ook!

Ik heb daar wel mijn – ongetwijfeld flink gekleurde – ideeën over. Die in meerdere of mindere mate worden onderstreept door bijvoorbeeld het onderzoek van vorig jaar van het Britse contentmarketingbureau Wardour (aanrader om even te lezen). Uit dit onderzoek blijkt dat die printrevival vooral te danken is aan jongeren vanaf 18 jaar. Deze jongeren – groot geworden met voornamelijk scherm – geven aan dat ze een complex verhaal liefst op print lezen. En dat ze zich bij informatie op papier beter kunnen concentreren en de informatie beter kunnen onthouden dan vanaf scherm. Voor hen misschien een ontdekking, maar wij wisten dit natuurlijk al. We moeten nog even wachten op de resultaten van het nieuwste onderzoek. Wardour liet al weten dat, ondanks dat digitale content een vlucht neemt door de pandemie, nog steeds heel veel mensen de voorkeur geven aan print.

Goed huwelijk

Mooi, generatie Y slaat de spijker op zijn kop en herkent de kracht van print (waarover hieronder meer). Nog mooier is dat nu blijkt dat de smartphone en het internet níet de vijanden van print zijn. Juist vanwege de snelheid en het vluchtige karakter van het mediagebruik op een mobiel – en alle gave dingen die daar kunnen – wordt de kracht van print gedefinieerd. Want print past daar gewoon zo ontzettend goed náást. En biedt diepgang in de boodschap, een persoonlijke touch, een mooi vormgegeven uiting die je letterlijk in handen hebt en kunt voelen en ruiken. Zodra print en internet elkaars krachten wisten te benutten in plaats van te begeren, ontstond een supergoed huwelijk. Wij merken dat bij LBL ook: onze teams video, online en print werken steeds efficiënter en effectiever samen, gebruikmakend van elkaars expertise. We denken, zoals wij dat dan noemen, kanaaloverstijgend. Elk medium heeft zijn eigen kracht en samen staan ze sterker. En daar gaan we nu nóg een stap in verder. Zo maakten we voor GGNet een print magazine – nét verschenen – met een bijbehorende Augmented Reality (AR) app. Door met je telefoon afbeeldingen of iconen te scannen krijg je extra content als video’s, verdiepende verhalen en podcasts. Eerder maakten we ook een dergelijke app bij een print uitgave voor Mediawijzer en bij ons LBL magazine.

Print is…

Ik eindig met een digitale lofzang op het print magazine. Want daar ging het nu even om. Print is veelzijdig en prachtig. Het heeft zich staande gehouden in de roerige tijden sinds – grofweg – de eeuwwisseling (internethausse, gevolgd door eerdergenoemde crisis en opkomst smartphone). En het heeft definitief een eigen plek binnen communicatie verworven. Volledig terecht, wat mij betreft. I’m in love.

  • Eyecatcher

Een print magazine is een eyecatcher. Het valt op tussen de brij aan digitale informatie. Het is zovéél allemaal. Een geprinte publicatie is een middel voor attention en interest. Daarmee pak je de aandacht van je publiek.

  • Autoriteit

Iedereen kan op internet heel gemakkelijk een eigen podium creëren en daar content op zetten. Niemand controleert of die content wel gedegen is en waar. Fakenieuws verspreidt zich online supersnel. Hoe anders is dat met print. Iets maken voor print kost veel tijd en dus geld. De content wordt zorgvuldiger afgewogen en daardoor heeft een printuiting meer autoriteit. Uit het eerdergenoemde Britse onderzoek blijkt dat 25% van de ondervraagden geprinte informatie betrouwbaarder vindt dan online.

  • Exclusief

Met een geprinte brochure of tijdschrift heb je echt iets in handen. Je kunt je (potentiële) klanten iets geven. Natuurlijk kan dat online ook – met een beperkt toegankelijke websitepagina bijvoorbeeld of een podcast alleen voor nieuwsbriefinschrijvers. Maar een fysiek ding dat je kunt overhandigen, daarmee geef je iets tastbaars. Iets dat je doorbladert, nog even weglegt en later weer eens oppakt.

  • Houdbaarheid

Daarmee kom ik op de langere houdbaarheid van een geprinte uitgave. Tenzij je een weekblad maakt natuurlijk, kan een geprinte publicatie heel lang mee. Het is tijdlozer, je kunt het bewaren. Digitale informatie komt voorbij en is weer weg.

  • Voelen en ruiken

Als we bij LBL een nieuwe uitgave binnenkrijgen, is het eerste wat we doen: het papier voelen en met onze neus tussen de pagina’s om die heerlijke (of soms ietwat viezige, maar dat is óók heerlijk) geur op te snuiven. Uit het eerdergenoemde Britse onderzoek blijkt dat veel mensen van papier houden: 60% van de ondervraagde vrouwen en 48% van de mannen houdt van de geur van print. En van de vrouwen houdt 67% graag een boek vast, tegenover 58% van de mannen.

  • Vaste vorm

Bij een printpublicatie is de vorm vooraf uitgedacht. Je hebt als maker en bedenker helemaal zelf in de hand hoe je creatie eruit gaat zien en welke sfeer het heeft. Je kunt bovendien makkelijker aan een gekozen vorm vasthouden, wat je herkenbaarheid vergroot. Op web kun je dat natuurlijk ook doen, maar op verschillende schermen ziet je uiting er toch steeds weer iets anders uit. Dat maakt het moeilijker om als afzender je eigen stempel op je uitingen te drukken.

  • Zonder ongewenste prikkels

Internet is oneindig en daardoor kun je snel van het ene naar het andere doorklikken. Je zocht een kattenfilmpje en voordat je het weet zit je te kijken naar een gave stoel en tussendoor poppen er allerlei advertenties op. Een blad is een blad. Je komt minder tegen waar je niet voor had gekozen. Hooguit wat advertenties en her en der een artikel dat je minder interessant vindt. Dan blader je gewoon door. Ze halen je minder uit je focus.

  • Extraatjes

Bij een printuiting kun je losgaan als het gaat om extra’s voor nog meer beleving. Denk aan het toevoegen van een geur, het gebruik van verschillende papiersoorten, extra kleurlagen, gloss, samples… En, zoals je hierboven al kon lezen, technologie! Zo kan AR de leeservaring op een vernieuwende manier verrijken.

  • Een begin en een eind

En, hoewel er nu aan dit blog ook een einde komt, heeft een geprinte uitgave écht een begin en een eind. Het gevoel dat hoort bij het tevreden dichtslaan van een boek nadat je het uit hebt of een magazine dat je van voor tot achter doorgelezen hebt… Dat krijg je niet op een scherm, hooguit bij een e-reader. Iets met een begin en een eind geeft rust en een goed gevoel.

Helemaal enthousiast geworden over de mogelijkheden van print? Neem contact met me op voor al je print- en magazinevragen.

Contact
Meer nieuws
22-07-2020

Social video - van format naar succes

Het belang van video op social media is groot, heel groot. Volgens een onderzoek van Rawshorts worden video’s 1200% (whut!?) vaker gedeeld dan een bericht met tekst en beeld. En doet 67% van de consumenten sneller een aankoop na het zien van een productvideo op social media. Reden genoeg om op social met video aan de slag te gaan! Maar… wat is een goede social video? Ik neem je mee door vijf populaire formats, en geef tips om je video aantrekkelijk te maken voor social. Als uitsmijter delen mijn collega’s en ik onze favoriete social video’s van dit moment met je. 🙂

lees meer
25-06-2020

Receptontwikkeling. Een vak apart.

Food is en blijft hot. Laten zien wie je bent via ‘food’ is een trend die al jaren groter wordt en niet aan kracht lijkt in te boeten. Zeker nu we door de afgelopen ‘thuis’-maanden meer zijn gaan bakken en koken, wordt er nóg meer gezocht naar receptuur. En dat maakt het een fantastisch middel voor contentmarketing. Met recepten laat je klanten zien waar je voor staat. Want een recept is nooit zomaar een recept. In alle receptuur worden keuzes gemaakt en die bepalen uiteindelijk de signatuur van de afzender en dragen daarmee bij aan de identiteit van een merk.

lees meer
27-05-2020

Waarom vloggen goed is voor je bedrijf

Met zakelijke vlogs geef je je bedrijf letterlijk een gezicht. Plus, je wordt online beter vindbaar. Check de voordelen van zakelijk vloggen én maak een vliegende vlogstart met mijn tips & tricks!

lees meer