Liona Munster
5-11-2020

Waarom delen mensen social content?

Wanneer je social content maakt, wil je ook dat mensen erop reageren. En dat je posts geliked en gedeeld worden. Daarbij is het handig om te weten wáárom mensen content delen. Want dat is in eerste instantie niet per se omdat ze zo betrokken zijn bij jouw merk… 

 

Mensen doen pas iets met jouw content wanneer ze deze waardevol vinden. Waardevolle content gaat niet over jouw merk, maar draagt bij aan de relatie van jouw publiek met anderen. Die relatie met anderen is dus eigenlijk belangrijker dan de relatie die ze hebben met jou als merk. Praat dus niet over jezelf of over hoe geweldig je product is. Kijk naar hoe jij waarde toevoegt aan het leven van je publiek. Houd je rekening met onderstaande vijf beweegredenen, dan is de kans groter dat je deelbare content plaatst. Content die ráákt en interactie uitlokt.

Overigens: als je merk en product echt geweldig zijn, wordt daar zeker ook over gepost op social vanuit je fans. Dat is super, maar niet jóuw content. 🙂

Sharing = caring

 

Vijf redenen waarom content gedeeld wordt:

  1. Identiteit (of: imago)
    Mensen willen laten zien wie ze zijn of willen zijn. Door te tonen wat ze doen, waar ze in geloven en wat hun waarden en interesses zijn. Via hun gedrag op social media voeden ze hun (gewenste) identiteit. Als jouw content aansluit bij wat zij belangrijk (horen te) vinden in het leven, dan draagt jouw content bij aan image building.
  2. Emotie.
    Mensen worden emotioneel geraakt door je content. Vooral vermakelijke, vertederende, verrassende en verwonderende content wordt veel gedeeld. Niet voor niets wordt in marketing vaak gekscherend gezegd ‘put a cat in it‘: katten vertederen en raken blijkbaar een juiste snaar. Maar ook verdriet of boosheid uit betrokkenheid met een onderwerp zijn triggers om te delen.
  3. Hulp bieden.
    Door anderen te helpen aan voor hen waardevolle (relevante) content, zoals informatie waarvan ze iets van kunnen leren of vacatures. Hierdoor voelen mensen zich meer betrokken bij het eigen netwerk en de buitenwereld.
  4. Interactie.
    Eenvoudigweg om in contact te blijven met anderen en relaties te onderhouden.
  5. Steunbetuiging.
    ‘To spread the word’. Om steun te betuigen aan een (goed) doel of issue dat voor hen van belang is en waarvoor ze het eigen netwerk ook warm willen maken.

Wanneer je vaak waardevolle content publiceert, zal dat de relatie met jouw merk verstevigen en kun je van volgers echt fans maken. Simpel gezegd moeten je posts vermakelijk, waardevol, behulpzaam en/of impactvol zijn om gedeeld te worden. En o ja: onderscheidend natuurlijk …

Voor tips, check het blog zes tips voor deelbare content.

Meer nieuws
25-09-2020

6 Tips voor deelbare content

Hoe zorg je ervoor dat mensen over je (blijven) praten en je verhaal delen met anderen? Door content te maken die erom vráágt gedeeld te worden. Zes tips voor likeable en shareable content.

lees meer
25-09-2020

Een eigen podcastserie. Iets voor jou?

Podcasts zijn upcoming. En de potentie van een podcast is groot, ook voor jouw merk. Twijfel je? Ik geef je voorbeelden en inzicht in het productieproces. En je krijgt ook nog iets cadeau: een handleiding voor de distributie en promotie van je podcast. Hopelijk helpt dit je over de streep.

lees meer
16-09-2020

5 Adviezen voor een goede onboarding

“Hoi nieuwe collega’s! Daar ben ik dan.” Vol goede energie stap ik op mijn eerste dag bij LBL de drempel over. Ik realiseer me dat mijn zenuwen best meevallen. Hoe komt dat? Aandacht geven aan onboarding is key én iets waar we bij LBL wel kaas van hebben gegeten.

lees meer