21-04-2015

De do’s & don’ts van een customer magazine

Een papieren magazine realiseert merktrouw en (web)winkelbezoek. Vooral wanneer het customer magazine in combinatie met andere middelen wordt ingezet én als het aan enkele voorwaarden voldoet.

Het papieren customer magazine kende zijn doorbraak circa vijftien jaar geleden. Sinds die tijd is er veel veranderd. Werd het magazine eerst nog redelijk solitair ingezet, inmiddels groeit het besef dat de unieke content die voor een magazine wordt geproduceerd, breder kan worden ingezet. En omgekeerd: een magazine kan content vanuit andere kanalen verdieping geven. Magazines zijn tegenwoordig onderdeel van een merkbrede contentstrategie waarin loyaliteit meestal de doelstelling is. Maar waaraan moet een goed gemaakt magazine voldoen? Enkele do’s & don’ts op een rij.

Do:

  • Zorg voor een frequentie van ten minste vier keer per jaar
  • Zorg voor een herkenbare ’smoel’, prettig ritme en voldoende vrijheid voor verrassing en variatie in redactionele genres en functies
  • Laat de inhoud aansluiten bij marketingdoelstellingen
  • Voor een magazine wordt vaak veel unieke content geproduceerd, zet deze slim in op je andere kanalen. En andersom: breng verdieping bij online hot topics of discussies op social media
  • Inspireer door in te spelen op interesses en behoeften van je publiek; laat relevante content bepalen voor welke producten en diensten het magazine een umfeld kan zijn
  • Bekijk of je een verdienmodel aan je magazine kunt koppelen, zoals advertenties of losse verkoop

Don’t:

  • Investeer niet in een magazine als kortetermijn-sales je belangrijkste doelstelling is. Het laten aarden van een magazine kost tijd
  • Een magazine is primair een redactioneel communicatiemiddel, stop het niet vol met aanbiedingen en platte productafbeeldingen zonder verhaal
  • Laat niet de inkoopafdeling bepalen wat de inhoud van je customer magazine wordt. Marketing moet in the lead zijn en inhaken op trends en behoeften

 

Bron: LBL-jaargids 2015/2016