Simon Korthout
9-09-2021

Gelderse campagne om laaggeletterdheid te verminderen

Niks mooier dan een interessante opdracht voor een goed doel. In dit geval het verminderen én bespreekbaar maken van laaggeletterdheid in Gelderland. Want deze provincie zet zich – samen met partners – in om de ongeveer 200.000 laaggeletterden in Gelderland beter mee te kunnen laten doen in de samenleving. LBL ontwikkelde in samenwerking met de provincie de middelen en media-aanpak voor een campagne die deze ondersteuning onder de aandacht brengt en laaggeletterdheid bespreekbaar maakt.

Koffie met een goed verhaal

Voor een maximaal effect van de campagne hebben we ons concept getoetst bij een testpanel van mensen uit de doelgroep, de Taalambassadeurs. Als ervaringsdeskundigen weten zij het beste hoe deze doelgroep te bereiken is en op welke manier de boodschap overkomt.

Om optimale aandacht te genereren, startten we de campagne op de eerste dag van de Week van Lezen en Schrijven (6 t/m 12 september). In die week organiseerden we een PR-stunt met als doel bewustzijn voor het onderwerp te creëren. Op verschillende publieke locaties in de provincie boden we iedereen een lekker bakje koffie aan mét een verhaal. Want naast onze opvallende koffietruck deelden de Taalambassadeurs en mensen van de provincie hun ervaringen over de problemen en oplossingen rondom laaggeletterdheid.

Geen punt.

De hoofdboodschap van de campagne is ‘moeite met lezen en schrijven? Geen punt. Je kunt er iets aan doen.’ Daarmee verlagen we de drempel voor laaggeletterden om zich aan te melden voor een cursus en maken we het thema bespreekbaar. Met concrete voorbeelden laten we zien wat beter kunnen lezen en schrijven je oplevert. Denk aan het zelf kunnen lezen van brieven van instellingen, kunnen mailen met collega’s, online betalen en kinderen voorlezen of helpen met huiswerk. Want met lezen en schrijven doe je mee.

Ik doe ook mee

Om de doelgroep te bereiken, zijn er in heel Gelderland posters zichtbaar en flyers verkrijgbaar op plekken waar de doelgroep aanwezig is. Denk aan taalhuizen, bibliotheken, gemeente- en buurthuizen, onderwijs- en welzijnsinstellingen. De social (ads) campagne bereikt de doelgroep en hun sociale omgeving via Facebook en Instagram en draagt bij aan begrip voor problemen die laaggeletterde mensen kunnen ervaren en maakt oplossingen zichtbaar. Daarnaast worden er radio- en tv-spots uitgezonden via RTV Gelderland. Al deze kanalen verwijzen naar de eenvoudige website ikdoeookmee.nl, die bezoekers makkelijk en direct naar het cursusaanbod leidt.

Meer nieuws
20-08-2021

Campagne Cobercokwartier

Arnhem is binnenkort een woongebied met 320 woningen rijker: Cobercokwartier. Het is een nieuw stoer stuk stad aan de Rijn, waar wonen, werken en leven samenkomen. Voor en vooral mét gebiedsontwikkelaar BPD zetten wij deze bruisende nieuwe plek op de kaart bij Arnhemmers met de campagne ‘Leven in Cobercokwartier. Dit is het moment’. Maar hoe kun je de doelgroep warm maken voor een gebied wat nog niet eens bestaat? We got this covered.

lees meer
24-05-2021

Achterhoek op de kaart met campagne 'Onverwachte Hoek'

Met een verwacht aantal vacatures van 27.000 in 2030, wil de Achterhoek haar aantrekkelijke kant als werkregio laten zien. Bij LBL ontwikkelden we de campagne ‘Onverwachte Hoek’, die mensen verleidt de Achterhoek op zijn minst te overwegen als regio om te wonen en werken.

 

 

lees meer
31-03-2021

Zes valkuilen bij het maken en inzetten van een whitepaper

Whitepapers zijn effectieve leadmachines. Klinkt naar? Is het niet! Je geeft je (potentiële) klanten precies wat ze willen en dat is: relevante informatie. Geen reclamepraatje, maar een oplossing voor een probleem of het antwoord op een vraag. Natuurlijk is jouw product of dienst daar onderdeel van, maar in plaats van díe te promoten deel je de kennis en expertise erachter. Daar win je klanten, leads of thought leadership mee.

 

lees meer