3-11-2015

B2B-bloggen: inhoud vóór personal branding

Steeds meer B2B organisaties doen het: regelmatig een blogpost publiceren op een eigen of extern blog. Om de organisatie op de kaart te zetten en beter vindbaar te zijn in Google. Een goed idee, mits je kiest voor relevante onderwerpen met vooral ook oplossingen. Ga er (in eerste instantie) niet vanuit dat de lezer jóu interessant vindt.

Relevante blogs gaan over onderwerpen waar je lezer (potentiële klant) op dat moment tegenaan loopt of over nadenkt. De herkenning die ze oproepen maakt de blogs lezenswaardig. Kom je in een blog met oplossingen waar je lezer écht iets aan heeft, dan is de kans groter dat het blog wordt gedeeld.

Relevantie – en vindbaarheid – bereik je eerder met een blog dat zuiver ingestoken is op een smal onderwerp. Hoe meer focus, hoe helderder voor de lezer wat hij kan verwachten. Wil je via een blog kennis delen om je expertise te tonen, stel dan het onderwerp centraal en niet jezelf of je organisatie. Immers: de meeste mensen zoeken online naar informatie over onderwerpen, diensten of producten die hen interesseren, níet naar organisaties. Het werkt averechts wanneer je de informatiebehoefte ondergeschikt maakt aan het creëren van een platformpje voor of over jezelf. Voorkom dus dat je in de salespitch-hoek gaat zitten en eigenlijk alleen maar zegt: “Kijk eens hoe goed ik ben!”

Vertrouwen door oplossingen

Dat je goed bent in wat je doet, moet op een natuurlijke wijze blijken: verwijs bijvoorbeeld naar verdiepende en oplossende informatie, zoals een e-learning of whitepaper, met je organisatie als afzender. Hiermee heb je al snel de eerste leads te pakken. Gaat je lezer  je nóg meer vertrouwen, dan komt er een moment dat jouw lezer daadwerkelijk jouw klant wordt of andere geïnteresseerden op je pad brengt.

Blog is personal branding

Om relevante content te kunnen maken, gebracht vanuit de juiste persoon, moet je putten vanuit de organisatie. Daar zit immers de kennis en expertise. Het loskrijgen van deze informatie kan nogal eens lastig zijn: niet alle collega’s hebben het schrijven van een blog hoog op hun prioriteitenlijstje staan. Overtuig hen dan van de waarde van personal branding voor de organisatie; de juiste experts die met hun expertise naar buiten treden, vergroten het vertrouwen in de kunde van een organisatie. Bovendien weten lezers bij wie ze extra informatie kunnen opvragen of wie ze online kunnen volgen voor het krijgen van relevante informatie.

Kennismarktleider

Maar let op: hoewel personal branding heel goed kan werken voor je merk, moet de branding an sich niet té belangrijk worden. Het gaat om de inhoud. Iedereen moet het eens zijn over het hoofddoel van de blogpost: de organisatie neerzetten als kennismarktleider via relevante content vanuit de juiste persoon.

Baker Tilly Berk

Een mooi voorbeeld van een eigen blog waarbij de inhoud vóór personal branding gaat, is het Ondernemerscollege van B2B-organisatie Baker Tilly Berk (accountancy en belastingadvies). Op dit kennisplatform voor ondernemers plaatst Baker Tilly Berk korte college-video’s van bevlogen sprekers (vlogs). Ondernemers uit het relatiebestand van de organisatie worden uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de opnames. Aan de colleges worden inhoudelijke blogs gekoppeld die dieper op een (sub)onderwerp ingaan, geschreven door experts van Baker Tilly Berk.