Regina Zoeter
6-01-2021

Musthave: de bladformule

Een magazine zonder bladformule is als een huis gebouwd op los zand. Een bladformule is het strategisch en inhoudelijk plan achter je magazine. Vier redenen waarom een magazine hier niet zonder kan.

1. Fundament

Een magazine is bij uitstek geschikt om een sterke band met je doelgroep op te bouwen. Het draagt bij aan de loyaliteit die je lezers voelen voor je merk of dienst. Dan moet je er natuurlijk wél voor zorgen dat de inhoud en vorm van je blad de juiste snaar raken. Daar helpt die bladformule bij: het is het fundament van je magazine. Gestoeld op de why van je merk of dienst en de daaruit voortvloeiende communicatiepijlers. In de bladformule leg je vast voor wie het magazine is bedoeld, wat het de doelgroep moet brengen en welke boodschappen of thema’s belangrijk zijn. Je omschrijft er de bouwstenen in: de rubrieken waar je magazine uit bestaat en aan welke doelstellingen ze moeten bijdragen. Zaken als tone-of-voice, typografie, kleur- en beeldgebruik en vormstramien staan ook in je bladformule. Zij dragen bij aan de aantrekkelijkheid van je magazine (én de verhalen daarin).

 

Check nog even dit blog als je de voordelen van een (papieren) magazine op een rij wilt zien.

2. Samenhang en ritme

Een magazine wordt dus opgebouwd met (vaste) rubrieken of formats. Dit zijn de bouwstenen van het blad. Samen vormen ze een ideale combinatie qua inhoud en vorm. Denk bij inhoud aan redactionele genres als verdiepende achtergrondverhalen, interviews, reportages, korte berichten of facts & figures. De vorm van de rubriek is bijvoorbeeld een typografisch verhaal, beeldverhaal of infographic. Het werken met (een aantal) vaste rubrieken geeft je magazine karakter en houvast voor de (trouwe) lezer. Denk aan het dubbel-interview tussen BN’ers in LINDA. of de rubriek Anybody in ViVa. In de opbouw van een magazine zoek je naar een afwisseling in rubrieken die een goede balans en fijne flow realiseert.

Bladformule

Een vaste rubriek in Staatsbosbeheer magazine is ‘Mijn natuur’, waarin een natuurliefhebber vertelt over een voor hem of haar speciale plek in de Nederlandse natuur.

 

En daar komt je bladformule zo goed van pas, het is je raamwerk met daarin alle rubrieken zorgvuldig uitgewerkt qua inhoud en vorm. De bladformule is een basis om op terug te vallen en ideeën aan te staven. Het kan voor opdrachtgevers soms beperkend voelen, omdat er keuzes gemaakt moeten worden in wat en hoe je je verhalen gaat publiceren. De uitdaging zit ‘m meestal niet in het gebrek aan content – ideeën genoeg en vanuit de organisatie komen vast tal van verzoeken. Het is juist de uitdaging (en verantwoordelijkheid van de magazinemaker) om een zorgvuldige balans te behouden en scherp te blijven op de doelstellingen. Je maakt een magazine immers niet voor de vertellers (jezelf), maar voor de lezers. Een bladformule voorkomt dat een magazine gaat wiebelen en niet meer wordt dan een verzameling losse artikelen.

3. Efficiëntie

Een magazine maken, is een kostbare en tijdrovende klus. Je bladformule helpt om efficiënter en helderder te produceren. Per jaargang kun je bekijken waar je al dan niet aan de basis moet ‘sleutelen’: rubriek weg, rubriek erbij, een restyle in vorm… Maar ga nooit in het wilde weg per uitgave nieuwe rubrieken verzinnen of bestaande vullen met onderwerpen die nu eenmaal op je pad kwamen. Zo voorkom je dat je onnodig tijd verliest of te veel mankracht inzet, omdat je steeds opnieuw het wiel moet uitvinden.

Ook als je mensen (eenmalig) bij de productie van het magazine betrekt, bijvoorbeeld om draagvlak te creëren of authentieke content vanuit de organisatie omhoog te halen, helpt de bladformule – of in elk geval dat raamwerk van rubrieken – om te begrijpen hoe het magazine in elkaar steekt, welk doel de rubrieken hebben en wat er moet worden gedaan.

De visualisatie van je bladformule in een pagina-overzicht heet een plank. Hierop wordt de volgorde en omvang van de rubrieken aangegeven en de vormopzet geschetst. Het is voor elke productie het startpunt en dient, samen met het redactionele inhoudsplan, als leidraad voor alle beeld- en tekstbriefings en de uiteindelijke lay out. Iedereen werkt vanuit hetzelfde kader. Efficiënt.

4. Communicatiestrategie op zich

Aan de hand van je bladformule vertaal je belangrijke communicatie- en organisatiethema’s door in magazinerubrieken. Deze rubrieken en de content die je ervoor maakt, zijn ook – al dan niet in aangepaste vorm – inzetbaar op andere kanalen. Omdat de productie van een magazine een lange doorlooptijd heeft, loop je op bijvoorbeeld de social mediatroepen vooruit. Hierdoor is er voldoende tijd voor aanpassing van content of aanvullende video- en audioproducties rond bepaalde onderwerpen die in het magazine aan bod komen. In die zin is een bladformule een communicatiestrategie op zich, waarmee je een heldere communicatielijn naar buiten hebt voor een bepaalde periode en over meerdere kanalen heen. Zo vallen alle verhalen mooi samen en haken ze op elkaar in.

 

Wil je verder praten over het opstellen van een bladformule of heb je magazinewensen? Stuur mij een mail!

Meer nieuws
7-12-2020

Schrijven voor uiteenlopende uitingen

Bij het schrijven van teksten houd je natuurlijk rekening met een insteek, format en schrijfstijl die past bij merk en doelgroep. Maar je kunt niet elke tekst zomaar voor elk medium gebruiken. Bij LBL schrijven we voor bijna alle uitingen, van website tot radio en van social media tot magazine. Ik heb een aantal van onze schrijfexperts zo ver gekregen een paar top-tips weg te geven.

lees meer
5-11-2020

Waarom delen mensen social content?

Wanneer je social content maakt, wil je ook dat mensen erop reageren. En dat je posts geliked en gedeeld worden. Daarbij is het handig om te weten wáárom mensen content delen. Want dat is in eerste instantie niet per se omdat ze zo betrokken zijn bij jouw merk… 

 

lees meer
25-09-2020

6 Tips voor deelbare content

Hoe zorg je ervoor dat mensen over je (blijven) praten en je verhaal delen met anderen? Door content te maken die erom vráágt gedeeld te worden. Zes tips voor likeable en shareable content.

lees meer