Nienke Anema
11-04-2019

Beeldschone paasfolder

Misschien was het je al opgevallen: de kerst- en paasfolder van Jumbo zagen er deze keer anders uit. Het was Jumbo’s wens om de folders, die al jarenlang door LBL gemaakt worden, in een nieuw jasje te steken. Ik vertel je alles over het beeldbeleid van de paasfolder nieuwe stijl.

In opdracht van Jumbo ontwikkelden we een concept waarbij de focus op de producten van Jumbo ligt. Met de kernwoorden: grafisch, eenvoud en leuk in ons hoofd.

 

Fotografie

Alle producten zijn van dichtbij gefotografeerd (close fotografie). Hierdoor zijn de producten levensecht. Kijk bijvoorbeeld eens naar de pagina met de pannenkoeken. De stroop loopt bijna van de pagina. Het water loopt me gewoon in de mond.

Voor de fotografie hebben we vaste standpunten gekozen, voornamelijk recht van boven. Dit zogenoemde ‘flatlay fotograferen’, geeft overzicht; in één oogopslag zie je alle producten. Echt een trend in de foodfotografie. Het geeft ook de kans om het grafische karakter van de folder uit te dragen. Zo hebben we op de pagina met de ontbijtmini’s alles in rijen gelegd. Dit creëert een overzichtelijk en aantrekkelijk geheel. Zo is van eigenlijk heel alledaagse producten iets bijzonders gemaakt.

Sommige producten komen beter tot hun recht als je ze recht van voren fotografeert, zoals de stapel boterhammen en de stapel pannenkoeken.

Styling

De paasfolder moest vrolijkheid uitstralen, maar geen kleurencircus worden. Daarom hebben we drie kleuren ondergronden gebruikt, roze, geel en mint. Zo is er toch voldoende afwisseling. En die kleuren passen goed bij elkaar en bij Pasen natuurlijk.

De styling is verder eenvoudig gehouden, zodat de focus op het eten ligt. Alle elementen die zichtbaar zijn, staan in dienst van het product. Zo liggen er op de gourmetpagina’s gourmetproducten in pannetjes en minigroenten op een snijplank.

Vormgeving

De nadruk op producten is ook in de vormgeving doorgetrokken. Zo zijn veel sfeerbeelden paginagroot geplaatst, zodat de producten echt van de pagina knallen. Ook zijn er pagina’s met vier beelden, om het grafische te benadrukken. En op de packshotpagina’s hebben we zoveel mogelijk een grid van negen producten aangehouden.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Een nieuw concept bedenken is stap 1, de uitvoering is een nieuwe uitdaging. Om precies te krijgen wat we wilden, hebben we de briefing voor het fotografieteam (fotograaf, stylist, kok) enorm goed voorbereid. We hadden gedetailleerde schetsen gemaakt van de folder, zodat van elke pagina duidelijk was hoe het product in beeld moest worden gebracht. De briefing zelf heb ik persoonlijk met de stylist doorgenomen. Heel fijn was dat ik al vaker met dit fotografieteam heb gewerkt. Ik wist dat het qua belichting en styling goed zat.

Het moment waarop je de foto’s ontvangt is altijd spannend. Is het zoals je hoopte dat het zou worden? In dit geval was dat zeker zo. En ook Jumbo was zeer tevreden. Ik ben dan ook supertrots op het eindresultaat.

Meer nieuws
8-04-2019

Cadeau gezocht - Toffe winkels gevonden

Er is er een jarig! Hoera! Hoera!

Het is weer zo ver: een jarige bij LBL. Met – om en nabij – 40 collega’s is het bijna elke week raak. Slingers, taart en – niet vergeten! – een cadeautje. Wat dat laatste betreft zitten we goed in Arnhem. Deze prachtige, groene stad heeft echt hele leuke winkeltjes. En ik weet ze te vinden. Volg mij 🙂

lees meer
27-03-2019

Een digitale lofzang op print

Print maakt een revival door. Voor een papiervreter en magazinemaker als ik is dat natuurlijk geen nieuws. Sterker nog, print is toch nooit weggeweest?! Of nóg sterker: print was niet eerder zó’n gaaf en krachtig communicatiemiddel.

lees meer
11-03-2019

Cameraploeg in de lucht

Het is snel, licht en vliegt als witte of zwarte streep door de lucht. Is het een vogel, een vliegtuig? Nee het is een drone! Het perfecte apparaat om video-opnames mee te maken vanuit de lucht. Bijvoorbeeld hoog boven de bomen terwijl de zon opkomt, in een achtervolging met een auto of om een bouwplaats van bovenaf te bekijken. Ik vertel je hoe ik dit doe.

lees meer