Noor Vos
1-05-2020

Als de deuren straks weer opengaan...

Wat mis ik het om op de fiets te stappen, een kop koffie in de stad te doen, met mijn kindjes wat boeken te lenen bij de bieb, even een dag weg naar een museum of het strand. Maar ik moet bekennen… De tuin schittert door onze aanwezigheid. De straten zijn bezaaid met prachtige tekeningen van stoepkrijt. Voor het eerst sinds we hier wonen, hebben we gezellige small talk met de buren (op veilige afstand…).

Waarom sleurden we ons altijd van hot naar her? Waarom spreek ik mijn ouders nu dagelijks tijdens het ‘slaapverhaaltje-van-oma’, terwijl ik ze voor de coronacrisis soms weken niet sprak? Hoewel ik smacht naar de periode dat de deuren weer opengaan, heb ik me voorgenomen echt een paar dingen anders te blijven doen.

Verhalen over hoop en vooruitkijken

En ik ben niet de enige die deze kleine veranderingen van geluk ervaart in deze periode. Naast het verdriet, de wanhoop of het gemis, ontstaan er hartverwarmende initiatieven en bijzondere manieren waarop we de verbinding zoeken met elkaar. Ik zie zoveel nieuwe ontdekkingen en ideeën. Voor nu en voor straks.

Zo herontdekte Estée Strooker door de sluiting van haar restaurant ’t Amusement ineens (de waarde van) haar eetwinkel Stroom. Ontwerpster Lenneke Wispelwey is Anchors of hope gaan maken: prachtige porseleinen beelden die je aan je naasten cadeau kunt doen. En Sonsbeek-parkwachter Jeroen Glissenaar werd zelf ziek en is daardoor heel anders tegen dingen gaan aankijken.

Het zijn hun verhalen, die van mij en van heel Nederland, die laten zien dat we voorzichtig weer vooruitkijken. Met ons hoofd vol nieuwe plannen en ideeën voor ‘na corona’. Deze vibe van hoop hebben we vastgelegd in een fantastische video met zeven mensen uit Arnhem die reflecteren op deze coronacrisis en de vraag ‘wat als de deuren straks weer opengaan?’.

play

Het was een bijzonder project om te mogen doen. Een project dat mij ook persoonlijk veel heeft gebracht. Pas sinds 1 april werk ik bij LBL, ik ben midden in de crisis gestart. Ik leer mijn collega’s en de sfeer voornamelijk online kennen. Ik mis het om ze bij de koffieautomaat te ontmoeten, te vragen in welke mappen ik iets kan vinden of hoe de printer werkt. Door deze video te maken, samen met mijn nieuwe collega’s, heb ik LBL in sneltreinvaart leren kennen. En voel ik mij, ondanks de korte periode en de fysieke afstand, verbonden 🙂

Meer nieuws
14-04-2020

Social media: de do’s en don’ts tijdens een crisis

Ik typ deze blog vanaf de keukentafel. Vorige week heb ik een laptopstandaard gekocht, zodat ik ergonomischer zit. Het is thuiswerkweek 4 van de coronacrisis en het einde is nog niet in zicht. Een gekke, onzekere tijd waar we met zijn allen in zitten en waarin we inmiddels onze weg hebben gevonden. Of nog niet helemaal…

Ondertussen poppen op social media allerlei inhakers en empathisch bedoelde boodschappen op. Sommige spot-on, andere slaan de plank pijnlijk mis. Als één ding duidelijk wordt, dan is het wel het belang van passende communicatie. Passend bij de afzender én bij de crisissituatie waar we in zitten. Voor elke organisatie zal de aanpak daarom anders zijn, maar een aantal richtlijnen gaat voor iedereen op. Ik zette ze voor je op een rijtje.

lees meer
9-04-2020

TikTok. Geschikt voor merkcommunicatie?

TikTok, de van origine Chinese app waarmee je korte (karaoke)-video’s opneemt, heeft al meer dan een miljoen gebruikers in Nederland. Daarmee is het het snelst groeiende sociale medium in ons land. Er zitten vooral tieners op TikTok, maar je vind er ook steeds meer merken en organisaties. Communicatie-stagiair Manon Vaags ging op onderzoek uit: welke merken doen het goed? En: waarom zou je als merk TikTok inzetten?

lees meer
6-04-2020

Hartverwarmende initiatieven in tijden van corona

De coronacrisis raakt ons allemaal, ook hier bij LBL. In praktische zin, omdat we niet naar kantoor kunnen en sommige opdrachten worden uitgesteld. En in emotionele zin: we maken ons zorgen om onze kwetsbare ouders, leven mee met zieken en families van overledenen in onze omgeving, en proberen er thuis ondanks alles wat van te maken (met wisselend succes). Toch zijn we reuzetrots. Trots op de flexibiliteit van ons team waarmee we dagelijks nog steeds aan mooie projecten werken, samen op afstand, via videoverbinding (al dan niet met katten en kinderen op schoot). Trots op het vertrouwen van onze opdrachtgevers, die ons juist nu extra aanhaken en met nieuwe vragen komen, zoals: hoe kunnen we bijdragen, iets positiefs doen in deze tijd?

lees meer