20-06-2014

8 Tips voor een goede infographic

Infographics zijn vooral geschikt voor het overbrengen van – vaak ingewikkelde – data. Voor een infographic wordt een verhaal opgeknipt in korte, behapbare stukkendie vervolgens gevisualiseerd worden in heldere illustraties, symbolen, grafieken, etc. Zodat de lezer in staat is de informatie snel tot zich te nemen. 8 Tips voor een goede infographic.

1. Kies een geschikt onderwerp

Een infographic vereist dat er een zekere gelaagdheid in de content zit. Dat maakt infographics vooral geschikt voor het omzetten van – vaak ingewikkelde – concrete data in informatie die de lezer snel tot zich kan nemen. Laat het onderwerp zich prima uitleggen met een foto of een ‘simpele’ illustratie? Kies dan liever daarvoor.

2. Breng focus aan

Infographics zijn het sterkst als ze een duidelijke focus hebben in het onderwerp. Vertel niet het hele verhaal met alle zijpaden, maar beperk je tot de belangrijkste boodschap, tot de kern van het verhaal.

3. Houd het simpel

De boodschap van een infographic moet helder zijn voor iedereen. Dus ook voor mensen die niet zijn ingelezen op het onderwerp.

Infographic uit Panda zomer 2014

4. Let op de tekst-beeldverhouding

Een infographic geeft een onderwerp grafisch weer en moet zo zijn ontworpen dat de belangrijkste informatie in een oogopslag zichtbaar is voor de lezer. Dat betekent: géén lange teksten, hooguit een korte begeleidende tekst die het grafische element uitlegt.

5. Varieer in visualisaties

Het doel van een infographic is om informatie op een aantrekkelijke manier te brengen. Zoek in het oog springende manieren om de informatie te presenteren en kies voor verschillende uitwerkingen: heldere illustraties, symbolen, grafieken, diagrammen. Zorg ervoor dat de verschillende visualisaties bij elkaar passen en een geheel vormen.

6. Houd het kleurenpallet klein

Uitpakken met veel levendige kleuren leidt af van de boodschap, terwijl een goed samengesteld kleurenpallet juist zorgt voor samenhang in de infographic. Een must, omdat een infographic vaak uit veel losse onderdelen bestaat.

7. Maak het interessant en deelbaar

Mensen delen liever en sneller een overzichtelijke infographic dan een lang artikel of rapport. Maar dan moet je infographic visueel aantrekkelijk zijn én inhoudelijk interessant. Houd daar bij de productie van een infographic altijd rekening mee en kies voor een relevante benadering van het onderwerp voor jouw publiek.

8. Wees uniek

Op internet zijn tegenwoordig gratis tools te vinden waarmee je zelf gemakkelijk een infographic maakt. Zoals Piktochart, infogr.am en Venngage. Dit is natuurlijk een voordelige manier, maar bedenk wel dat de mogelijkheden beperkt zijn. Een ander nadeel is dat het een ‘standaard’ infographic oplevert. Wil je een infographic die meer in het oog springt? Schakel dan een ontwerpbureau in.