Regina Zoeter
25-09-2020

6 Tips voor deelbare content

Hoe zorg je ervoor dat mensen over je (blijven) praten en je verhaal delen met anderen? Door content te maken die erom vráágt gedeeld te worden. Zes tips voor likeable en shareable content.

1. De juiste snaar

Het klinkt heel logisch en ook wel als een open deur, maar het is zó belangrijk: bedenk steeds weer wie je publiek is en wat hen samenbindt. Wat willen zij graag leren of hoe willen ze vermaakt worden? Sluit aan op de (latente) behoefte en belevingswereld van je publiek en denk vanuit je klant. Kom met authentieke, eerlijke content waar mensen zich in herkennen. Mensen liken, reageren en delen alleen als ze vinden dat de content hen goed ‘staat’. Ze worden er wijzer van, voelen zich onderdeel van een groep of kunnen zich profileren met de content.

2. Vertel het in beeldseries

Al jaren is YouTube na Google een van de meest gebruikte ‘zoekmachines’. Daar moet je dus zeker zijn met je video’s. Plús: video wordt veel en makkelijk gedeeld en is dus belangrijk voor je bereik. Instagram, Facebook, Snapchat, TikTok… werkelijk alle kanalen komen om de haverklap met nieuwe updates en mogelijkheden om je video’s nog gaver (360 graden video, VR, livestreamen) te maken en makkelijker te delen. Maar misschien is nog wel het allerbelangrijkst: denk in séries. Met één (dure, algemene – dus eigenlijk véél te breed ingestoken) video zoals we dat vroeger wel zagen, kom je er niet. Bouw je verhaal op over meerdere afleveringen, maak vlogseries of instructiefilmpjes in eenzelfde format. Hoe je het aanvliegt, hangt af van je doel en wat past bij je merk. Maar blijf in elk geval aanwezig met steeds weer nieuwe videocontent. Ook niet-bewegend beeld, zoals infographics, illustraties en foto’s leiden op social media sneller tot delen dan tekst alleen. Visueel communiceren dus. 

Staatsbosbeheer komt elk seizoen met een videoverhaal van een natuurliefhebber die vertelt over zijn of haar speciale band met een specifiek natuurgebied. De video roept herkenbare gevoelens op en appelleert aan een behoefte ons een te voelen met de natuur.

3. Wees af en toe níet helemaal jezelf

Doe een paar keer per jaar iets anders dan anders (en anderen uit je branche). Je hoeft niet direct mega out-of-the-box te gaan; dat vervreemdt alleen maar. Geef je bijvoorbeeld een magazine uit, doorbreek je coverbeleid dan eens door met een bijzondere cover op de proppen te komen. Zo staat het septembernummer van Vogue traditiegetrouw volledig in het teken van de laatste modecollecties. Onder meer naar aanleiding van de pandemie en de Black Lives Matter-demonstraties werd het afgelopen septembernummer met de coverkreet Change is here helemaal ingestoken op het thema hoop en verandering. Wanneer je zoiets verrassends doet, zorg er dan voor dat je vooraf, tijdens en naderhand via social media veel buzz genereert.

4. Betrek en beloon je publiek

Betrek je publiek bij de contentproductie en beloon ze zo nu en dan met extra’s als exclusieve content, een special event, invloed op bijvoorbeeld je diensten, korting of prijzen. Zorg voor eerlijke en authentieke content waar mensen zich in herkennen. Als merk moet je het durven: niet zélf het verhaal vertellen, maar het láten vertellen door je fans. Bijvoorbeeld door hen foto’s te laten insturen van jouw merk in hun leven, diensten of producten te laten testen of mee te laten denken met nieuwe ideeën. Gebruik en deel berichten die klanten over je plaatsen, ook als het kritische geluiden zijn. Geef er een positieve draai aan; vraag aan je volgers hoe het volgens hen beter zou kunnen en ga daarmee aan de slag. Deel ook wat je met die tips doet. Laat op social media fans stemmen over producten of vraag hen waar ze in een volgende vlog, blog of verhaal over willen zien of lezen. Doe een grootse (ludieke) joint-promotion actie met een merk dat bij je past. Toon een nieuw gebruik(smoment) van een bestaand product. En als het straks weer kan, organiseer een event voor je fans. 

5. Bouw spanning op

Zet je een campagne, nieuwe dienst of product in de markt, geef dan niet direct het hele verhaal weg. Bouw spanning op. Bijvoorbeeld door het tonen van work in progress: mensen laten meekijken en denken met onderdelen van de productie van je campagne, event, dienst of product. Daarmee bouw je vooraf al een band op met je publiek en je kunt er gif op innemen dat iedereen die eraan ‘geroken’ heeft je gratis publiciteit bezorgt bij de lancering.

Work in progress – In aantocht naar kerst maakte LBL in oktober en november al alle kerstcontent. En inmiddels zit het Jumbo team tot over de oren in de paasproducties.

Een andere vorm van spanning: communicatie met open eindjes. Laat voldoende aan de verbeelding over door niet het hele verhaal (in één keer) te vertellen. Of veroorzaak opwinding met je content: ontzag, plezier, woede, angst. Want, daar gaan we weer: iets wat emotie oproept, wordt sneller gedeeld.

6. Zorg voor regelmaat

Uit het oog uit het hart. Het geldt voor persoonlijke relaties, maar ook voor relaties die mensen met merken opbouwen. Bij een vaste – en voldoende hoge – frequentie weten mensen wanneer ze weer van je horen. Als je relevante content biedt, zullen mensen ernaar uitkijken en er elke keer aandacht aan schenken in hun netwerk. Welke frequentie de juiste is, is onder meer afhankelijk van het medium. Voor een (digitaal) magazine is 4x per jaar het gewenste minimum, op een blog moet er wekelijks tot dagelijks nieuwe content geplaatst, een podcastserie kun je bijvoorbeeld wekelijks of elke twee weken aanvullen met een nieuwe aflevering en op social media verwachten mensen dagelijks tot minimaal eens per drie dagen van je te horen. Maar let op: relevant zijn is nog altijd belangrijker! Dus liever een keer niks dan een niksig bericht omdat je nu eenmaal hebt afgesproken elke dag iets te posten.

7. Een druk op de knop

Even een praktisch dingetje om mee te eindigen: maak het mensen zo makkelijk mogelijk om je content te delen. Met één druk op de knop moet dat kunnen. Reposten op social gaat vanzelf, maar zorg er bijvoorbeeld ook voor dat online verhalen op je website met knoppen makkelijk te delen zijn via verschillende kanalen. Als mensen er zelf nog iets bij kunnen schrijven om de content een eigen duiding te geven, zullen zij sneller gaan delen.

Succes!

Meer nieuws
25-09-2020

Een eigen podcastserie. Iets voor jou?

Podcasts zijn upcoming. En de potentie van een podcast is groot, ook voor jouw merk. Twijfel je? Ik geef je voorbeelden en inzicht in het productieproces. En je krijgt ook nog iets cadeau: een handleiding voor de distributie en promotie van je podcast. Hopelijk helpt dit je over de streep.

lees meer
16-09-2020

5 Adviezen voor een goede onboarding

“Hoi nieuwe collega’s! Daar ben ik dan.” Vol goede energie stap ik op mijn eerste dag bij LBL de drempel over. Ik realiseer me dat mijn zenuwen best meevallen. Hoe komt dat? Aandacht geven aan onboarding is key én iets waar we bij LBL wel kaas van hebben gegeten.

lees meer
1-08-2020

Een digitale lofzang op print

Print maakt een revival door. Voor een papiervreter en magazinemaker als ik is dat natuurlijk geen nieuws. Sterker nog, print is toch nooit weggeweest?! Of nóg sterker: print was niet eerder zó’n gaaf en krachtig communicatiemiddel.

lees meer