Magazines

'Niemand leest nog vanaf papier'. 'Print is dood'. 'Een magazine is verspilde moeite'. Nee! Niet waar! Juist in onze online-first-cultuur zijn magazines enorm sterke klantenbinders.

Magazines zijn nooit weggeweest en worden zelfs weer opnieuw ontdekt. Vooral in de retail (met name food en mode) is een magazine een effectief middel om klanten aan je te binden én om relevant te blijven. Niet voor niets heeft elke supermarkt een klantenmagazine. Maar ook in andere branches worden consumenten- of ledenmagazines uitgegeven, en ook in business to business of interne communicatie zien we magazines als onderdeel van de communicatiemix. Een magazine heeft binnen deze mix een versterkende en verbindende rol. Het geeft verdieping en verbreding aan bestaande online content en brengt nieuwe verhalen die tevens online ingezet kunnen worden.

 

Magazines: focus op langetermijnrelatie

In de visuele wereld van vandaag is alles dat er goed uitziet op de salontafel een pluspunt voor je merk. Maar magazines zijn meer dan visuele verleiders. Waar social media, winkelmateriaal, web en productfolders insteken op ‘vluchtige’, direct effectieve contacten, vermaak en soms service, focussen magazines op de langetermijnrelatie door inspiratie, verdieping, verbinding, ontspanning en verbinding.

 

Magazines voor achtergronden en bewaar-content

Zoeken van verbinding met je publiek is een van de grootste uitdagingen voor merken. In plaats van producten en diensten als leidraad voor de inhoud te nemen, staan de interesses en behoeften van de lezer voorop in communicatie. Mensen zoeken hun antwoorden en informatie sneller en gerichter via Google, doen hun aankopen — en research ernaar — online en vinden hun vermaak via social media. Magazines hebben juist toegevoegde waarde in achtergronden en bewaar-content. Uiteindelijk bewegen veel magazines meer toe naar een niche, met een exclusief karakter. Vormgeving en relevante inhoud worden steeds belangrijker in het lees- en bewaarkarakter. Wordt je magazine graag gelezen én bewaren mensen het, dan blijft je merk top-of-mind.

 

Een goed magazine maken is nog niet zo eenvoudig

Wanneer mensen je magazine graag lezen en ook blijven lezen, doe je duidelijk iets goed. Dit lukt wanneer mensen iets hebben aan de inhoud die je biedt. Inhoud die klopt bij wat je als merk te bieden hebt: bij vliegmaatschappijen zijn dit bijvoorbeeld reisverhalen en city-tips, bij buitensportmerken survival-tips en ervaringen, bij auto- en fietsmerken nieuwe technieken en materialen en bij supermarkten recepten en huishoudtips. Een goede bladformule is aantrekkelijk en verrast. Door de gekozen vormgeving, de net-even-anders-dan-verwachtinsteek van verhalen en de terugkerende rubrieken waar lezers als eerst naartoe bladeren. Een magazine moet dus kloppen bij de verwachting van de lezer en tegelijkertijd verrassen. Net als dat veel briljante uitvindingen simpel lijken, is het maken van een bladformule een vak apart en niet eenvoudig.

 

Magazine: spil in je communicatie

Daar komt bij dat een magazine nooit losstaat van andere (online) kanalen. Door de gekozen thema’s en onderwerpen — in aangepaste vorm — ook elders te laden, vergroot je je bereik en kan de content elkaar versterken. Een magazine in je mix dwingt je om tijdig over je communicatiethema’s en contentkalender na te denken. Omdat een magazine gemiddeld genomen drie maanden productietijd vraagt, loop je er behoorlijk op de troepen mee vooruit. Het vormt dan ook vaak de spil in communicatie.

 

Een eigen magazine uitgeven?

Neem contact op met Jiska Neve of Lobke Heisen: 085 071 08 00

Bij LBL weten we niet alleen hoe je een goed magazine opzet en maakt, maar ook hoe je het ’t best inzet. Wij hebben jarenlange ervaring in het maken van magazines en helpen je graag bij het uitgeven van je eigen merkmagazine.