Gemeente Nijmegen
Crossmediale campagnes

Crossmediale campagnes

Er zijn van die onderwerpen die je als gemeente flink onder de aandacht wil brengen bij al je inwoners. Zoals de problematiek van – en oplossingen voor – geldzorgen of de invoering van zero-emissiezones in de stad. Ook al is de directe doelgroep redelijk smal, deze thema’s gaan iedereen in Nijmegen aan. Wij staan de gemeente Nijmegen bij in het bedenken en maken van crossmediale campagnes. Hierbij houden we rekening met de eisen voor digitale toegankelijkheid, zodat de campagnes voor iedereen te te volgen zijn.

Geldzorgen?

Mensen met schulden praten niet graag over hun zorgen. Ze voelen schaamte en denken vaak dat ze het alleen moeten oplossen. Terwijl daardoor de problemen alleen maar groter worden. Van de 12.800 Nijmegenaren met een laag inkomen, hebben er veel (grote) schulden. Maar slechts 3000 tot 3500 huishoudens met schulden worden bereikt door instanties. In een brede publiekscampagne doet de gemeente Nijmegen een handreiking naar inwoners en ondernemers met beginnende schulden en oproepen het gesprek aan te gaan over hun geldzorgen.

We schakelden de hulp in van mensen die zelf geldzorgen hebben (gehad). Aan de hand van interviews en een focusgroep kregen we goede inzichten in de problematiek. Daaruit bleek dat de sociale omgeving een belangrijke stimulans is voor het zoeken van hulp. Net als de behoefte aan rust en een persoonlijke aanpak. De langlopende campagne moet dus ook de sociale omgeving van mensen met geldzorgen bewust maken én communiceert een positieve boodschap:

Geldzorgen? Laten we het samen oplossen.

Gemeente Nijmegen - Zero Emissie campagne

Zero emissie in de stad

De gemeente Nijmegen vindt een slimme en schone stadslogistiek belangrijk. Vanaf 2025 komen er zero-emissiezones in de binnenstad, Heijendaal en Hof van Holland. In deze gebieden mogen zakelijke bestuurders alleen nog met duurzame transportmiddelen rijden, zoals elektrische fietsen of bussen op waterstof. Voor veel ondernemers is dit een grote verandering die veel vragen oproept. Ze zijn bijvoorbeeld benieuwd of er wel voldoende laadmogelijkheden zijn of ze weten niet wat de opties zijn om zwaar materiaal mee te vervoeren. 2025 komt voor velen sneller dan verwacht, erg belangrijk dus om op tijd campagne te voeren.

Vier ondernemers aan het woord
Wij ontwikkelden video’s, interviews, redactionele artikelen, online banners en een social-advertisingcampagne. In de campagne komen vier verschillende ondernemers aan het woord die al (deels) zijn overgestapt op duurzame transportmiddelen. Zij vertellen het eerlijke verhaal en geven tips aan andere ondernemers. Op deze manier informeren we andere ondernemers en proberen we weerstand weg te nemen. De campagne linkt door naar de website van de gemeente. Hier lezen ondernemers ervaringen van andere ondernemers, doen ze een kentekencheck of vragen ze een gratis adviesgesprek aan.

‘We hebben erg fijn samengewerkt met LBL. Een creatief bureau dat bereid is een stapje extra te zetten en met slimme adviezen komt.’
- Vera Nijhuis, senior adviseur communicatie Gemeente Nijmegen

Communicatievraag? Samen komen we eruit.

_V1D8344
Marieke Haafkes

Digitaal Strateeg & Accountmanager Gemeente Nijmegen

ook interessant

Provincie Gelderland

Niks mooier dan een interessante opdracht voor een goed doel. In dit geval het verminderen én bespreekbaar maken van laaggeletterdheid in Gelderland. Want deze provincie zet zich – samen met partners – in om de ongeveer 200.000 laaggeletterden…

Bekijk case