Campagne over schuldhulpverlening voor Gemeente Nijmegen

Voor de Gemeente Nijmegen ontwikkelde LBL een brede publiekscampagne over hulp bij geldzorgen.

De vraag

Mensen met schulden praten niet graag over hun zorgen. Ze voelen schaamte en denken vaak dat ze het alleen moeten oplossen. Terwijl daardoor de problemen alleen maar groter worden. Van de 12.800 Nijmegenaren met een laag inkomen, hebben er veel (grote) schulden. Maar slechts 3.000 tot 3.500 huishoudens met schulden worden bereikt door instanties. In een brede publiekscampagne wil Gemeente Nijmegen mensen met beginnende schulden en hun sociale omgeving bereiken en oproepen het gesprek aan te gaan over hun geldzorgen.

De aanpak

In het pitchtraject koos de gemeente voor de campagnestrategie met creatief concept van LBL. De campagne richt zich primair op Nijmegenaren met schulden en hun sociale omgeving. We schakelden daarom de hulp in van mensen die zelf geldzorgen hebben (gehad). Aan de hand van interviews en een focusgroep kregen we goede inzichten in de problematiek. Daaruit bleek dat de sociale omgeving een belangrijke stimulans is voor het zoeken van hulp. Net als de behoefte aan rust en een persoonlijke aanpak. De campagne communiceert daarom een duidelijke, positieve boodschap:

Geldzorgen? Samen komen we eruit.

‘We hebben erg fijn samengewerkt met LBL. Een creatief bureau dat bereid is een stapje extra te zetten en met slimme adviezen komt.’ Vera Nijhuis, senior adviseur communicatie Gemeente Nijmegen

De uitvoering

De strategie was geënt op situaties die herkenbaar zijn voor de doelgroep. Denk aan: ‘Niet meer bang voor post’, ‘Gewoon de trein kunnen pakken’ en ‘Geen stress bij het pinnen’. Tijdens de aftrap van de campagne met wethouder Renske Helmer, werden op de markt roze enveloppen uitgedeeld (in plaats van de gevreesde blauwe) met de campagneboodschap ‘Samen komen we eruit’.

Daar waar de doelgroep is
Varianten op deze kaarten liggen ook in wijkcentra, consultatiebureaus en bibliotheken. Op station Nijmegen en op openbare toiletten hingen abri’s met de campagneboodschap. Voor social media maakten we een serie animaties waarmee specifieke doelgroepen worden getarget. Ook zorgden we voor het redesign en copy voor de landingspagina, waar mensen eenvoudig een afspraak kunnen maken met een financieel expert.

Het gesprek aangaan
De kickoff van de campagne vond plaats op de markt in Nijmegen. Hier kon direct een persoonlijk gesprek worden aangegaan:

Ander werk

SteenGoed: video's voor provincie Gelderland

Branding, online strategie en magazine voor GGNet

Content voor Jumbo maakt fans van klanten